Under en pressträff i San Fransisco presenterade Microsoft i går några av de nya funktioner som Hotmail kommer att utrustas med inom ett par veckor. Chris Jones som är ansvarig för Windows Live förklarade att Hotmails varumärke har tagit skada av vissa brister som tjänsten har, och man är nu ute efter att åtgärda dessa.

Microsoft uppskattar att nyhetsbrev och erbjudanden av olika slag upptar ungefär 50 procent av användarnas inkorgar, och en stor del av sådana mejl hamnar i skräppostkorgen och glöms bort. Företaget kallar dessa för ”gråa mejl”.

För att ta tag i problemet kommer man att införa en särskild kategori för nyhetsbrev och liknande som ser till att sådana mejl antingen hamnar i en separat mapp eller att de raderas. Hotmail ska också per automatik kunna säga upp nyhetsbrev.

E-posttjänsten ska bland annat även utrustas med en städfunktion för inkorgen som ser till att endast behålla de allra senaste mejlen från vissa avsändare. Äldre mejl raderas med andra ord. Användaren bestämmer själv om mejlen ska tas bort efter tre, 10, 30 eller 60 dagar.