Kommer ni ihåg när webben var död och framtiden låg i proprietära insticksprogram som Flash, Java FX, Silverlight och Java applets? Den tiden är förbi. Jag besökte nyligen konferensen Senchacon där nya ramverk för vanlig och mobil webb presenterades. Mantrat löd ”Vi satsade på webben och vi fick rätt!”
Webben har tillsvidare knäckt insticksprogrammen.

Först ut var Apple som övergav Flash. Sen valde Microsoft att överge insticksprogrammen helt under parollen ”Plugin Free”. De enda två utmaningarna som återstår för webben är tyngre desktop-applikationer och appar i mobiler och pekplattor.

Men jag skulle vilja gå ännu längre. Jag menar att inte bara webben, utan Webkit är på väg att vinna. Webkit är den öppna renderingsmotorn bakom webbläsarna Chrome och Safari som tillsammans står för cirka en tredjedel av världens nättrafik. Webkit ligger också bakom webbläsarna i Iphone, Ipad och alla Android-enheter, vilket ger den 80 procent av den mobila världsmarknaden.

TV-tillverkarna bygger nu in webbläsare i sina produkter. Vilken renderingsmotor? Webkit. Det byggs också in webbläsare i bilars mittkonsoler. Vilken renderingsmotor? Webkit. Kort sagt, om er webb inte är anpassad för Webkit i dag, lös det bums.

Men vart tog Microsoft vägen? Internet Explorer hade för sju år sedan 95 procent av marknaden. För någon vecka sen så föll den gemensamma marknadsandelen för alla versioner av Internet Explorer under 50 procent. Microsoft har en utmärkt produkt i Internet Explorer 9, men har målat in sig i ett hörn från tre håll.
För det första försöker de driva försäljningen av Windows 7 genom att bara erbjuda nya Internet Explorer till nya Windows.

Samtidigt var det XP som drev mest webbtrafik av alla operativsystem fram till oktober i år, och alla de andra webbläsarna fortsätter släppas i nya, snabba versioner som funkar på XP.
För det andra så vägrar Microsoft släppa sin webbläsare till Mac OS och Linux och missar därmed hela den marknaden.
För det tredje så har man hamnat långt efter i mobil- och surfplattekriget och Internet Explorer Mobile har i dag ingen marknadsandel att tala om.

Och vart tog Firefox vägen? Mozilla-stiftelsen var den stora utmanaren som höll ljuset brinnande under webbvintern 2004–2009. Men de lever nästan uteslutande på Googles betalning för söktrafiken från Firefox och har haft svårt att hänga med i prestandatävlingen mot de andra. Därtill har de ingen egen mobilplattform, och framgångarna på Android har varit mycket blygsamma.

Jag älskar Mozilla för deras innovationsförmåga och öppenhet, men de ser ut att bli förlorarna i fajten mellan Google, Apple och Microsoft.

Ni som valde att satsa på webben framför insticksprogram har gjort rätt val. När ni nu väljer plattform för att maximera tillgängligheten i mobiler, pekplattor, moderna datorer, tv-apparater och bilar så ska ni välja Webkit. Allt annat är på tillbakagång, begränsat eller utdöende.