Twitter har nu inlett ett samarbete med det brittiska företaget Datasift och öppnar nu sitt tidigare låsta arkiv. Alla Datasifts befintliga kunder har från och med den här veckan full åtkomst till Twitters historik från januari 2010 och framåt. Tidigare fanns bara de senaste 30 dagarna av tweets tillgängliga för företag att söka igenom. Vanliga användare kan bara komma åt inlägg från de senaste sju dagarna.

- Ingen har någonsin gjort det här förut. Vi erbjuder en helt ny online-tjänst och det är en enorm teknisk utmaning på grund av mängden data som pumpas ut varje dag, säger Tim Barker, marknadschef på Datasift, till BBC.

Datasift registrerar över 250 miljoner tweets varje dygn. Denna massiva mängd datas innehåll kan företag sedan analysera på olika sätt. Exempelvis om ett specifikt innehåll twittrats positivt eller negativt. Programvaran som används kan också logga var och när inlägg gjorts via gps i telefoner. Syftet är givetvis delvis att företag ska kunna följa upp eller förutse trender och därefter kunna rikta reklam, men det pratas också om att abdra aktörer är intresserade av att kunna snappa upp andra omvälvande saker som politiska aktioner eller förutse aktiekurser.

Många företag intresserade
Twitter öppnar förstås inte upp sitt arkiv gratis utan tar ut en licensavgift av Datasift och andra framtida aktörer som vill erbjuda en data mining-tjänst från Twitter. Datasift i sin tur säljer sin tjänst från 1000 dollar i månaden, men priset varierar utifrån hur stort företaget som vill nyttja tjänsten är. Datasift uppger att närmare tusen företag står på en väntelista för att få använda tjänsten.

Gus Hosein, vd för Privacy International är mycket kritisk till Twitters agerande:
- Folk har använt Twitter för att kommunicera med vänner och nätverk i tron att deras tweets snabbt kommer att försvinna i etern. Det faktum att två års information nu kan utvinnas och analyseras och säljas till företag är en radikal förändring i fel riktning. Twitter har förvandlat ett socialt nätverk som var tänkt att främja global konversation i realtid, till en stor marknadsundersökning med ovilliga och obetalda deltagare, säger han till BBC.

Justin Basini, vd på Allow, ett annat företag som förespråkar dataintegritet, håller med:
- Marknadsförare gör precis allting för att komma över din data. Genom det här draget har dina gamla bortglömda tweets helt plötsligt blivit en ny inkomstkälla för Twitter, på som sätt som Facebook säljer din information. Det värsta av allt är att du aldrig förstod att det skulle hända, säger han till Daily Mail.

Datasift slår ifrån sig kritiken och pekar på att Twitter är ett offentligt forum, till skillnad från exempelvis Facebook.

Twitter uppger att privata konton och tweets som har tagits bort inte kommer att indexeras eller analyseras.