Strax innan jul meddelade Sveriges Television att man avser att sluta utveckla appar och i stället inrikta sig på mobilsajter. Bland annat lyfte man fram fördelarna med att själva kontrollera utvecklingstakt, uppdateringar och drift.
Man pekade också på det omständiga och kostsamma merarbetet med att utveckla innehåll för flera olika plattformar, samtidigt som man berörde problemen med att vara beroende av app-affärer.

”Genom vår Iphone-app har vi lärt oss hur svårt och omständligt det är att vara beroende av en tredjepart som till exempel Apple. Sådant vill vi helst undvika”, kunde vi läsa i SVT:s pressmeddelande.

Man anslöt sig därmed till den växande skaran av mediaföretag som satsar på egen utveckling baserad på webbstandarder och webbläsare. I USA har bland annat tidningar som Sports Illustrated och Fortune valt att lansera egna webbappar för sitt material.

Fler vill ha mobilsajter
Anna Caracolias är vd för Adimo Solutions AB som erbjuder mobila tjänster och mobil strategi. Hon märker av en skillnad på hur kunder tänker kring mobiltjänster.

– För inte så länge sedan ville alla ha en app, antingen för Ios eller Android, eller för båda. Nu börjar allt fler överväga mobilsajter och egna webbappar. Det är en tydlig trend som jag och många kollegor i branschen märker av, säger hon.


Anna Caracolias, Vd på Adimo Solutions.

– Allt fler inser först och främst hur stark mobilen är som plattform, men också att det viktiga är att först mobilanpassa sin information. Därefter kan man fundera på om man utöver mobilanpassning också vill lägga tid och pengar på att skapa appar, och framför allt tänka över om man faktiskt har det behovet. Lite har det väl varit så att alla företag ville ha en app, men väldigt få har haft en strategi för hur de ska tjäna pengar på den.

Andreas Sjöström, mobilitetsexpert på Sogeti mobile solutions lab, anser att diskussionen kring appar eller mobilsajter är onödigt polariserad.

– Ett företag som vill vara bäst i klassen på mobilen gör både den bästa mobilsajten och den snyggaste appen.

Din app kan drunkna
Att skapa en plattformsanpassad app och distribuera den via till exempel Android Market eller App Store kan innebära ökad synlighet och automatisk marknadsföring, men det kan också betyda att din app drunknar bland liknande produkter.

Dessutom vill såklart Apple och Google ha betalt för distributionen, och kanske även lägga sig i materialet som publiceras.

– Att finnas i flera app-affärer kan givetvis öka synbarheten, men man ska ha i åtanke att det kostar pengar att utveckla appar för flera olika system. Sedan är det kanske inte alla som har lust att sitta och betala pengar till exempelvis Apple eller Google, säger Anna Caracolias.

– Det är också lätt att stirra sig blind och tro att alla har en Iphone eller Android-telefon. Om man bara har en app men inte en mobilanpassad sida stänger man ute användare som surfar i mobilens webbläsare.

App eller app?
Den stora skillnaden på en app som du hittar i någon av app-affärerna och webbappar är att den sistnämnda kan vara plattformsoberoende och köras inuti webbläsare.
Att vidareutveckla sin mobilanpassade sida till en webbapp är betydligt enklare och billigare än att skapa appar anpassade efter specifika system.

För användaren kan en webbapp laddas ner direkt från tillverkaren och till synes fungera på exakt samma sätt som en app som är anpassad för en app-affär.

– Det är något som definitivt blivit vanligare, att man paketerar sina sidor och lägger ut dem som en app. Man måste ju säga att Apple varit duktiga på att kapa ordet ’app’ och vad det innebär. Samtidigt kan man se det som att appar lärt oss surfa mobilt och att det har ökat intresset för mobila tjänster.

Andreas Sjöström på Sogeti ser dock en del fördelar för ett företag att finnas i app-affärerna.


Andreas Sjöström, mobilitetsexpert Sogeti Mobile solutions.

– Företagets kunder, både de som redan har och de som vill ha en relation med företaget, letar efter företagets appar i App store eller Android market. Dessutom saknas bra betallösningar på internet för de företag som vill ta betalt för sitt mobila material.

Det finns flera starka argument för att skapa en egen webbapp. Förutom att man slipper eventuella kostnader för distributionen genom app-affärer, kan man genom egen spridning få en större kontroll över både paketering och marknadsföring.

Om företaget väljer att skapa sin webbapp i html5 eller i ett annat plattformsoberoende språk slipper man också merarbetet med att skapa en separat version för de olika mobila operativsystemen. Många förlag har till exempel insett fördelarna med att använda sitt befintliga webbpubliceringssystem i stället för att behöva skapa en tredje produkt av sin tidning. Det är en merkostnad i både tid och investeringspengar som kan sparas in.

Andreas Sjöström på Sogeti pekar också på att även en app kan göras plattformsoberoende genom att byggas med hyrbridteknik i html5/css/javascript och distribueras både över internet och genom marknadsplatserna.

– Trenden i dag är ett starkt ökat intresse för hybrid-appar och en insikt om att snart används webben mer från telefonen än från skrivbordet, säger han.

Försvinner på sikt

Anna Caracolias på Adimo Solutions tror inte heller att appar är på väg att försvinna, eller att de på sikt kommer att ersättas helt av mobilsajter.

– Nej, jag tror inte att det behöver handla om att välja den ena eller den andra vägen. De driver snarare på utvecklingen av varandra och kommer att fylla olika behov.