Företagen måste bli bättre på att använda html5 på sina webbplatser, tycker Forrester Research.

Html5-funktioner börjar sakta men säkert smyga sig in på allt fler webbsidor, men enligt analysfirman Forrester Research går utvecklingen för långsamt.

I en rapport skriver Forrester-analytikern Peter Sheldon att fler företag måste börja utveckla rikare webbupplevelser med hjälp av html5. Genom att dra nytta av funktionerna i den nya webbstandarden kan företagen mer effektivt hänga med i utvecklingen och ge besökarna en bättre upplevelse. Särskilt gynnsamt är det naturligtvis för de som bedriver e-handel.

Rapporten hänvisar också till statistik som säger att 75 procent av nordamerikanska användare och hela 83 procent av användarna i Europa kör en webbläsare som stödjer större delen av funktionerna i html5-standarden. Html5 är alltså inte längre "på gång" - den håller redan på att ta över som rådande standard för innovation på webben.

Forrester poängterar att html5 och css3-funktioner kan implementeras gradvis på existerande webbplatser och behöver därför varken kosta mycket eller kräva några omfattande försök.