Om bara drygt en månad lanseras Windows 8 och Windows RT. Trots det är utbudet av appar i Windows Store rätt så skralt. Många av de standardappar som kunderna förväntar sig saknas. Analytiker menar att det kan ställa till problem för de nya operativsystemen, och då framför allt Windows RT.
– Historiken visar att det första intrycket håller sig kvar, i alla fall på konsumentsidan. På företagssidan kan du rulla ut och växa allt eftersom, men på konsumentsidan måste det bli succé direkt, menar Patrick Moorehead, analytiker på Moor Insights & Strategy.
Patrick Moorehead nämner de misslyckade surfplattorna HP Touchpad och Blackberry Playbook som exempel. Båda saknade högkvalitativa appar vid lanseringen. Han menar att det finns en stor risk för att Microsoft följer i samma fotspår.
– Till syvende och sist kommer mycket att handla om Windows Store. Det har gnällts en hel del på Windows, inte minst på det nya gränssnittet, men jag håller på att anpassa mig till det. Däremot har jag ännu inte hittat en app som jag bara måste ha, säger analytikern Michael Cherry som bevakar Microsofts förehavanden.
Just nu finns det drygt 1 000 appar i Windows Store. Som jämförelse kan App Store bjuda på 200 000 appar.
IDG News