besviken man

Varje år spenderar svenska företag miljarder på inköp av it-relaterade produkter och tjänster. Det läggs mycket tid på planering, prisjämförelser och tester, allt för att försäkra sig om att man hittar precis rätt produkt eller tjänst för just sitt företags behov. Därför borde det väl vara frid och fröjd, både på it-avdelningen och hos användarna. Men tänk om det är helt tvärtom?

Förhastat och onödigt
Tänk om det faktiskt är så att väldigt många företag gör förhastade, onödigt dyra inköp utan korrekt beslutsunderlag? Utan att ta hänsyn till vare sig befintlig it-infrastruktur, sina användare, it-avdelningens kompetens och arbetsbörda eller vad man förbinder sig till när man sluter avtal med en viss leverantör.

TechWorld bestämde sig för att undersöka hur det egentligen står till med it-inköpen. Vi frågade över 100 av er läsare, av vilka många är it-konsulter och anställda på it-avdelningar, om era erfarenheter av it-inköp.

Förutom frågorna som du ser svar på i diagrammen på de här sidorna frågade vi också ”Vilket är det värsta it-inköp du varit med om på något företag?” och ”Varför blev det fel?”– de svaren ser du exempel på i de gula rutorna.

»Chefen köpte en nas-lagringsenhet utan att konsultera it. Han valde en snordyr men förstod inte att den levererades utan diskar. För att dölja sitt misstag köpte han i smyg in två diskar som såklart inte passade då de var 2,5-tumsdiskar.«
»Företaget köpte för lite disk till mailservern med motiveringen att disk kostar pengar. Två veckor senare låg Exchange nere i ett par dagar på grund av platsbrist. Surprise.”
»Inköp av cykelgenerator till våra laptops!«
»Ip-telefoniväxel enligt väldigt otydlig kravspecifikation.«
»Köp av större kvantitet bärbara datorer. Moderkort defekt på samtliga på grund av känt fel. Halvårs fight för att få leverantör att ta ansvar.«
»Färglaser från Lexmark med svindyra och odryga chippade tonerpatroner. Vi valde bara den skrivare som skrev ut snyggt, hade nätverk och var hyfsat billig, utan en tanke på resten. Den hamnade på skroten efter inte ens 500 utskrifter.«
»Oracle IBS. Vi satsade miljoner och köpte licenser för över tusen användare. Systemet togs aldrig ens i drift.«

Fakta

1. Ja, oftast 36,2 %
2. Ibland 29,8 %
3. Nej, det strular för ofta 25,5 %
4. Nej, det blir alltid fel 8,5 %

1. Leverantören levererar inte vad som utlovats 20,2 %
2. Krångliga regelverk ställer till det vid inköp 17 %
3. Snål budget begränsar 31,9 %
4. Dålig beställning från vår sida 21,3 %
5. Annat* 9,6 %

* Exempel på andra fel: Beroende av politikers beslut. Dålig kravspecifikation. Kunden vet inte vad de egentligen vill ha. Höga chefer går förbi inköps- och testpolicy.

1. Anställd på it-avdelning 44,2 %
2. Konsult som i det dagliga jobb­ar på it-avdelning 16,8 %
3. Konsult som fungerar som it-avdelning åt mina kunder 8,4 %
4. Student 9,5 %
5. Avancerad hemanvändare 6,3 %
6. Anställd hos it-leverantör 6,3 %
7. Annat 8,4 %

Inom:
1. Privat verksamhet 73,4 %
2. Offentlig verksamhet 26,6 %

Antal svarande: 101