5. ”Hjälp! Jag har glömt mitt lösenord”
Det är nog så illa när användarna ringer in och har glömt sitt nätverkslösenord, men än värre är det när de hör av sig och frågar efter lösenordet till Facebook eller någon annan sajt de använder privat. Givetvis bidrar it-avdelningen till den här typen av hjärnsläpp genom att hela tiden göra lösenorden mer komplexa.

6. ”Varför är internet så långsamt?”
Här gäller det för it-supporten att inte krångla till det. Det bästa är att lugnt och sansat bara svara att ”vi undersöker saken”.

7. ”Jag får hela tiden det här konstiga felet. Kan du fixa det?”
Det här skulle inte vara något större problem om användarna bara kunde bidra med lite mer information, som till exempel en felkod eller berätta om vad som hände före och efter felet. Dessvärre har användarna inget minne av det, de vet bara att ett felmeddelande kom upp.

8. ”Min dator har ett virus, och det trots att jag så sent som i går klickade att mitt antivirusprogram skulle uppdateras.”
Aj då. Ska det här verkligen behöva hända med tanke på att det har skickats ut mängder med mejl som informerar om skadliga program som maskeras som antivirusmjukvara? Ärligt talat kan vissa av dessa nätfiskeattacker vara tämligen sofistikerade, men det är också därför som it-avdelningen skickar ut varningar. Tänk om användarna kunde kasta bort alla dessa skräpmejl lika snabbt som de raderar mejlen från it-supporten.

9. ”Jag laddade inte ner något farligt, det svär jag på”

De där porrfilerna måste ha funnits på hårddisken sedan tidigare. Det är säkerligen också någon annan som har öppnat alla pdf-dokument från okända avsändare och klickat på de där skumma länkarna från vänner på Facebook. Hur vågar du anklaga datorns primära användare för sådana tilltag?

10. ”Jag raderade bara de filer som jag inte behöver”

Av någon märklig anledning verkar det ofta som att folk får för sig att det går bra att radera drivrutiner.

11. ”Min inkorg är full. Vad ska jag göra?”

Varning: Om du instruerar användarna att ta bort onödiga objekt kan det få oanade konsekvenser. Se ovan.

12. ”Jag spillde bara lite grann”
En berömd och omtalad fras.

JR Raphael, Infoworld

Översättning och bearbetning: Mikael Söderlind

IDG News

Vilket problem avskyr du mest att ta itu med?
Det är inte längre tillåtet att rösta.