Det som en gång var den yttersta drömmen, är inte det längre. Det har hänt flera gånger. Precis som atlantflygningar en gång ansågs ouppnåeliga, tills Charles Lindbergh gjorde det – i dag är de rutin.
Spaceship Two i rymden. För att dra in ytterligare pengar vill Virgin Galactic göra flygningar med vetenskaplig last för experiment
i mikrogravitation.
De ultrarika har sedan länge kunnat köpa sig en tur till den internationella rymdstationen, utan att ha behövt stå på väntelista i 10 år och behöva utsätta sig för massor av astronautträning.
Men det är just det som är turism, i rymden eller annorstädes. Det ska vara upplevelse och underhållning, enkelt och kul.
I huvudsak finns det två sätt att ta sig upp ur den djupa grop som jordens gravitation utgör: antingen med brute force-metoden med en stor, stark och dyr raket, eller med ett mindre jetflygplan som lyfter en liten raket till hög höjd, varefter raketen gör det sista hoppet ensam.
Inte ens i omlopp
I det första fallet kan man lyfta åtskilliga tiotals ton till omloppsbana, medan det sistnämnda fallet är mera lämpligt för turister i och med att man inte uppnår omloppsbana utan bara gör ett hopp utanför atmosfären och snabbt faller tillbaka igen, så kallad suborbital flight.
För 200 000 dollar har du ett kort hopp upp i rymden klart och bokat med Virgin Galactic och kan kalla dig för Pioneer Astronaut. För 20 000 dollar kan du hamna på väntelistan och kalla dig Voyager Astronaut.
Finns det intresse i Sverige för det här? Vi frågade en biljettförsäljare, en Virgin Galactic Accredited Space Agent, nämligen vd:n för Upplevelseakuten i Stockholm, Lasse Schmidt.
– Vi har valts ut att representera Virgin Galactic i Sverige och hittills har vi sålt fem biljetter. Av dem är två stycken officiella, nämligen gotlänningen Pigge Werkelin, som äger turistanläggningen Kneippbyn med mera, somvill bli Gotlands första astronaut, och äventyraren Renata Chlumska som vill bli Sveriges första kvinnliga dito.
Försäljningen i USA har gått bra. Där är resebyrån Virtuoso ackrediterad agent och de har sålt flera hundra biljetter redan. Globalt har det sålts närmare 500 fullbetalda biljetter, och ytterligare ett hundratal personer har köpt in sig på väntelistan.
Närmare kommersiell rymdfart än så här kommer du inte. Fyll i formuläret på Virgin Galactics webbsida, så blir du kontaktad av närmaste ackrediterade biljettförsäljare.
Första flighten avgår när säkerheten är bra nog. Virgin har gjort cirka 60 testflygningar under hösten och vintern 2012, men utan att fyra av raketen. Man har bara släppt den och glidflugit tillbaka. Om allt går som det ska så kan Spaceship Two snart provas raketdriven.
– Jag har fått intrycket att de första raketflygningarna kommer att ske under 2013. Det är seriöst av Virgin att gå försiktigt till väga och inte hasta fram något, säger Lasse Schmidt.
Innehållsförteckning
Första skjutningen med Spaceship One:
Nätverk & Kommunikation 2005/19
Kommersiella transporter tar över i rymden:
tinytw.se/kommrymd
Människans framtid finns i rymden:
tinytw.se/rymdfram
Spaceport America:
tinytw.se/spaceport
Rymdtoalett-tävlingen (pdf):
tinytw.se/rymdtoa
Burt Rutans oroande Ted-föreläsning:
tinytw.se/burtrutan
Elon Musks idé om en stor marskoloni:
tinytw.se/marssoc
Interstellära tänkare:
100yss.org, www.icarusinterstellar.org och www.tauzero.aero
Det är magert med uppgifter kring rymdflygandet från Space-
port Sweden i Kiruna, den tidigare så hajpade rymdhamnen nära Esrange. Rymdflygprojektet tycks ha gått i stå sedan Virgin Galactic fick en rik sponsor i Abu Dhabi som krävde att resorna skulle starta därifrån. Det rymdigaste som erbjuds i Kiruna just nu är noll-G-hopp med flygplan.