Det finns gott om projekt som försöker förnya hur vi interagerar med datorn via skärmen. Nu har forskare på Microsoft Research har under Microsoft Techfest 2013 visat upp just en sådan lösning.

Skärmen som kallas 3D Haptic Touch låter användaren hantera digitala objekt i en 3d-miljö, samtidigt som objekten ger olika fysiskt motstånd tack vare så kallad haptisk återkoppling.

Forskarna har tagit en helt vanlig 3d-pekskärm och utanpå den placerat en film med tryckkänsliga sensorer. Sensorerna känner av hur hårt du trycker på skärmen och förmedlar detta till en robotarm som kan röra skärmen framåt och bakåt.

Resultatet är att objekt du rör i med fingrarna är olika svåra att flytta, något som kan användas i allt från spel till simuleringar.

Microsoft verkar kika en hel del på just olika typer av skärmlösningar, då de under det senaste året visat upp en hel del intressanta projekt, så som en genomskinlig 3d-skärm, den fysiska skärmdelningslösningen Illumishare och Xbox-projektorlösningen Illumiroom.

När eller om lösningen tar sig utanför labbet är i dagsläget okänt.


Med kraftsensorer på en 3d-pekskärm, som i sin tur monterats på en robotarm kan digitala objekt kännas fysiskt olika när du försöker flytta dem. Bild: Microsoft Research