Hur aktiverar man en ikon, alltså hur ”klickar” man?
– Pennys patenterade metod är att pressa samman tänderna så att käkmusklerna anspänns. En mjuk sensor mot kinden plockar upp rörelsen. Anspänningen sker inte normalt, så man kan både tala och äta varmkorv utan att råka klicka av misstag. Vi testade röststyrning redan 2005, men fann att det inte fungerar i bullrig miljö eller när man måste vara tyst, säger Erik Lundström.
Försedd med C Wear Interactive Glasses BM20 lever Erik Lundström, teknisk visionär på Penny, i en handsfree-värld. Det där ”projicerad på näthinnan” låter ju väldigt science-fiction, men allt vi ser runt omkring oss är en projektion på näthinnan i form av en bild som fallit in genom och fokuserats av linsen på retina.
Kan lura riktiga piloter
Enkla flygsimulatorer för persondatorer var förmodligen de allra första virtuella datorverkligheterna för gemene man. Grafiken var kantig och ljudet uselt.
I dag har simulatorerna verklighetstrogna landskap och cad-modellerade flygplatser som kan lura den mest erfarna pilot.
Moderna flygsimulatorer lämnar inget övrigt att önska. Här sitter undertecknad i en Saab 340-simulator. Rörelser, ljud, rök och hetta simuleras, liksom en realistisk värld utanför fönstret. Realismen lämnar inget åt fantasin, annat än skräcken när marken kommer emot en allt för fort.
Flygledare som nättjänst
Den virtuella flygsimulatorvärlden sträcker sig dessutom långt ut i den verkliga världen, eftersom det finns flygledare som nättjänst att få på entusiastnätverket Vatsim.
Även i den verkliga flygvärlden tränger sig ar på, i form av HUD, head up display. För att piloten inte ska behöva ta ögonen från utsikten projiceras standardinstrumenteringen på en särskild skärm framför honom eller henne.
HUD-tekniken ger piloten förstärkt verklighet mitt uppe i verkligheten.
Det finns även en utökad variant med värmekamera som visar marken runt omkring planet. Tekniken kallas enhanced vision system, evs, och kan dessutom ta sin information från en simulerad 3d-värld, som genereras från en kartdatabas i flygplanet – ett slags vr inuti vr.
Rockwells evs-teknik sätter ny touch på HUD, genom att tillfoga en värmekamerabild tillsammans med instrumentinformationen under start, landning och taxirörelser.
Nästa steg är de metoder som används för att flyga obemannade flygplan (uav, unmanned aerial vehicle) där piloten befinner sig i skydd tusentals kilometer från flygplanet, så kallad drone piloting.
Här flyger Nasa:s piloter det förarlösa flygplanet Global Hawk. Du ser standardinstrumenteringen på bildskärmen rakt fram. Flygplanet används ofta för väderspaning, som kan vara farligt för mänskliga piloter.
För privatbilister säljer svenska företaget FLIR en värmekameratillsats kallad Pathfindir som ger föraren ett väldigt utökat mörkerseende, ungefär 3–4 gånger bättre än med bara ögonen.