Tjänsteleverantörer, viktiga supportlinjer och andra organisationers telefonitjänster blir måltavlor för riktade attacker genom telephone denial of service, tdos, enligt en färsk säkerhetsrapport från Department of Homeland Security och FBI.

Tdos-attacker använder stora mängder automatiserade samtal för att överbelasta offrets telefoni, och blockerar därigenom såväl inkommande som utgående samtal.
”Dussintals sådana attacker i USA har den senaste tiden riktats mot den administrativa larmcentralen PSAP:s (public safety answering point) linjer, dock ännu inte nödlinjen 911”, skriver man i rapporten.

Meddelandet som skickades ut av Homeland Security talar om att tdos-attacker blivit vanligare och att de kan få allvarliga konsekvenser.

Många angrips
Men PSAP:s servicelinjer är enligt rapporten inte de enda som nyligen råkat ut för tdos: ”Många liknande attacker har varit riktade mot olika företag och offentliga organ, inklusive den finansiella sektorn och vissa andra offentliga räddningsinsatser, bland dem ambulansflyg, ambulans och kommunikation mellan sjukhus.”
Homeland Security pekar på att förövare använder attackerna för att pressa sina måltavlor på pengar. Många av attackerna har startat med att den aktuella organisationen blir uppringd och uppmanas att betala ett antal tusen dollar för att undvika ”konsekvenser”.

Om betalning inte sker genomför förövaren inom kort en tdos-attack som kan pågå i flera timmar. De kan stanna upp för en tid och sedan återupptas, och när en organisation väl blivit attackerad kan den drabbas av slumpmässiga attacker under veckor eller månader.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Rapporten från Department of Homeland Security (pdf):
tinytw.se/homeland
Rapporten från Securelogix:
tinytw.se/tdosreport