Skyltarna visar lediga platser
Statistiken från systemet samverkar med hänvisningsskyltarna i hela anläggningen som visar var det finns lediga platser, och skyltar ute på gatan som anger hur många lediga platser det finns.
– Övervakningskamerorna har sitt eget nätverk och alla bilder lagras på lokala hårddiskar på en server i garaget, berättar Jonny Rosenlind, biträdande teknisk chef på SP.
Kamerorna kan dock fjärrstyras från SP:s kontor vid behov. De anställda kan även koppla upp sig mot systemet med sina bärbara datorer eller mobiler och styra kamerorna. Garaget har dessutom både passersystem för portar och hissar, och inbrottslarm. Allt detta kan både SP och Securitas ha nytta av i en nödsituation.
Eps-lösningen levererar realtidsgrafik över hur beläggningen ser ut, och det går att undersöka historiska data för att se hur det hela tog sig ut vid någon tidpunkt, kanske när det var hög beläggning och något problem uppstått.
Inte längre hissmusik
Musiken i garaget är speciell. Den är specialkomponerad och utvald av ett företag som specialiserat sig på just detta, och strömmas till garagets musik-server över internet.
Musiken har utvecklats en hel del under de senaste åren. Till en början rörde det sig om neutral hissmusik, men man har övergått till att spela mer och mer populärmusik.
Sådan musik har bara ett syfte: att hålla kunderna glada och köpbenägna. Och man kan till exempel spela just den artist som kommer att ha konsert i arenan om en vecka, för att stimulera konsertpubliken.
SP:s beläggningsstatistik för Arenagaraget under Tele2 Arena. Den 6–8 december var det olika konserter i arenan. Julafton var ingen höjdare, parkeringsmässigt sett.
Mynt på väg bort
– Vi ser hur vi mer och mer lämnar mynt och går över till telefonbetalning, säger Claes Ohlsson.
– Även webbetalningar blir allt vanligare, och när de systemen kommer in, kommer vanliga betalningsautomater att bli allt ovanligare. Ett av de nyare system som SP för närvarande testar är lpr, licence plate recognition. En kamera vid infarten till ett garage ser registreringsnummer för abonnerande kunder och släpper in dem direkt i parkeringshuset, utan de behöver stanna vid bommarna, säger Jonny Rosenlind.
Men det är fortfarande för ont om parkeringsplatser i Stockholm, så SP har flera nya stora projekt. Ett är Stigbergsgaraget, ett bergrum alldeles vid Tjärhovsplan på Södermalm. Där ska det bli totalt 294 platser.
Största underjordsgaraget
Nästa blir ett underjordiskt garage i Hagastaden för 1340 parkeringsplatser, som blir det största underjordiska garaget i Sverige.
Och det blir nog flera garage med liknande system som P-snurran vid Rörstrandsgatan, så kallad karusellparkering. Den anläggningen invigdes 2003, består av fyra våningsplan och är absolut inbrottssäker. Bilen körs in i en entréhall och en släde lyfter upp den och flyttar den till en ledig plats. Vid avfärd kan kunden få bilen i retur inom 60–90 sekunder.
– Automatiska parkeringshus kräver cirka 40 procent mindre byggvolym än traditionella parkeringshus, ett bra sätt att effektivt utnyttja mark i trånga stadsdelar med stora parkeringsbehov, säger Jonny Rosenlind.