Java dominerar
Den alltid lika heta frågan om vilket språk som är mest populärt avgörs tydligt på arbetsmarknaden. Fräcka uppstickare som Ruby, Python och PHP står i skuggan långt bakom sina mer etablerade konkurrenter.
På förstaplatsen är det fortfarande Oracles Java som dominerar stort. Det är framför allt de stora företagen i Sverige som bygger sina projekt på plattformen. Och det märks tydligt bland annonserna.
Microsoft ger Oracle en match med sin Dotnet-svit. Men de når ännu inte riktigt hela vägen. Javascript finns också i en ansenlig mängd annonser, men det är sällan som huvuduppgift i arbetet. I stället är det ett kompetensområde man förväntas behärska utöver annan kunskap.
På webben kan du läsa allt mer om PHP, Ruby och Python, men bland de större företagen är Java och Dotnet betydligt mer efterfrågat.
Efter utveckling är den näst största gruppen som efterfrågas olika typer av supporttjänster, alltså till exempel it-tekniker och supportpersonal. Gruppen är blandad och i många fall är huvuduppgiften en annan. Man förväntas ibland bara vara tillgänglig som allmänt stöd.
Teknisk kompetens kring nätverk, databaser och integration är också väldigt eftertraktat. Nära nog alla specialisttjänster med fokus på interna it-system kräver att man har kunskap inom en eller flera av just de områdena.
Det är i synnerhet nätverkskunskap som efterfrågas. Har du erfarenhet inom framför allt Ciscos och Junipers produkter ligger du bra till. Det är de företag som omnämns oftast i segmentet.
Microsoft är en maktfaktor inom svensk it-näring. Produkter som Sharepoint, Exchange och Windows Server är självklara grundstenar på många bolag.
Fler testare – tecken på kvalitet?
Ett område som fått ett uppsving är testning. Även om många av annonserna faller inom utveckling finns det en stor grupp med jobb som är helt fokuserade på ledning och utförande av test. Förhoppningsvis skvallrar det här om att kvalitet blivit ännu viktigare ute bland företagen.
Däremot verkar marknaden för experter inom e-handel och cms relativt mättad just nu – endast ett 60-tal annonser har dykt upp inom respektive område. Faktum är att det finns ett större sug efter Sharepoint-kunniga än efter experter inom nätshopping och innehållshantering.
Något som förekommer precis lika mycket som under de senaste åren är behovet av att kunna Microsoft Office. Trots att konkurrenterna försöker stjäla marknadsandelar dominerar klassikern ännu. Omkring 15 procent av alla annonser påtalar att man ska kunna använda Excel, Visio eller någon av de andra komponenterna.
Det är alltså de klassiska tjänsterna som efterfrågas. Av alla topptermer är det få nykomlingar. Största skillnaden skulle i så fall vara att sociala medier dyker upp relativt frekvent, och Facebook och Twitter är allra vanligast.