Välkommen in i en helt syntetisk miljö som är snygg och trevlig, visad i Oculus Rift och tagen ur spelet ”Second Life”. Bild: David Rowe

Det finns för närvarande tre klasser av glasögonlika vr-produkter. De kan sägas representeras av:

  • Oculus Rift från Oculus VR, i princip är en bildskärm som hänger på huvudet och gör dig blind för omvärlden
  • Google Glass, avsedda för nöjesanvändning i inte allt för krävande situationer
  • svenska Pennys C Wear, som är betydligt mera genomtänkta och avsedda för förstärkt verklighet (augmented reality, ar) i verkliga, yrkesmässiga miljöer.


Har diskretare design

Google Glass har en diskretare design än bägge de andra. Tekniken i dem ligger närmare den som finns i Oculus VR än den i C Wear.

Oculus Rift är avsedd att visa virtuella världar (virtual reality, vr) och kommer aldrig att kunna användas för yrkesbruk. En praktisk nyttofunktion är dock virtuella möten i en virtuell värld. Det har beskrivits i en tidigare artikel (se ”Mer på nätet”-rutan).

Oculus Rift
Oculus Rift är en 380 grams bildskärm som man sätter på huvudet. Skärmen är så nära ögonen att man inte kan fokusera, men det kompenseras med två linser. Bildskärmen delas i två och de båda ögonen kan inte se in på varandras område.



Bildskärm: 7-tums dvi/hdmi-ansluten lcd 1280 x 800 pixel (delad i 640 x 800 pixel per öga, på höjden)
Tracker: Usb-anslutna 3-axliga gyron, accelerometrar och magnetometrar med 1 kHz uppdateringsfrekvens
Inmatning: Datormus eller annan spelkontroll
Centralsystem: Avsedd för Windows, OS X, Linux

Det är uppenbart att telemöten är på väg in i en ny tidsålder. Vi behöver inte längre gå till ett dyrbart videokonferensrum utan kan sitta kvar på kontorsstolen och fjärrmötas. Små, suddiga personer som flaxar och far utanför en minimal videobild tillhör snart det förgångna. Nu kommer det att handla om övertygande möten med tredimensionella personer i en tredimensionell värld.

Vad är väl möte via videoskärm mot ett riktigt virtuellt mötesrum befolkat med dina arbetskompisars avatarer? Ni kan både träffas, prata och diskutera gemensamma projekt, böja och kröka på molekyler eller designa bilar. Bild: Open Cobalt

Arbete i den virtuella världen kan till exempel gälla ännu ej byggda hus eller oinredda miljöer. Här kan inredare och konstnärer arbeta tillsammans, prova valfria material och färger och ställa in cad-modeller av möbler. Bild: Arhzine

Fakta

Oculus VR:
www.oculusvr.com
Öppet virtuellt samarbete:
Opencobalt.org
Penny AB:
www.penny.se
Om militära tillämpningar:
tinytw.se/cmore
Video om C Wear:
tinytw.se/cwear
Lean automation – det som Penny sysslar med:
tinytw.se/leanauto
Vr-tillämpningar för företag:
www.hypergrid­-business.com
Städjes förra artikel i ämnet:
tinytw.se/nastan