Helt döv och blind
Och så länge alla jobbar på samma tredimensionella projekt, till exempel ett byggnadsprojekt, kan alla mötande gå in i byggnaden och titta på simulationen, diskutera virtuella tapeter, elsystem, belysning och liknande. Det enda som tar emot är att göra sig helt döv och blind för omvärlden på kontoret.
Google Glass kommer i sin nuvarande utformning aldrig att bli något annat än en nöjestillämpning, men det duger ju för att Google ska tjäna en hel del pengar.
Penny C Wear löser förhoppningsvis alla problem för yrkesmässiga tillämpningar. Att kräva att användaren talar med glasögonen, trycker på en knapp eller sveper med fingret längs ena skalmen gör dem omöjliga för exempelvis en pilot. I en cockpit är ljudnivån så hög att det inte går att prata alls, annat än genom bullerdämpande headset. Detsamma gäller på en borrigg eller maskinrummet i ett fartyg. Allt annat är bara något Hollywood har lurat i oss.
Beställ med en blinkning
Med den nya Google Glass-uppdateringen XE12 ska man visserligen kunna ta en bild genom att bara blinka, eller som Google menar, beställa ett par skor genom att titta på dem och blinka. Ögat blinkar emellertid hela tiden spontant, så det lär bli problematiskt.
Eller tänk om någon annan intill skulle tala med dina glasögon? Så illa som taligenkänning fungerar i dag kan man förvänta sig vad som helst i den vägen. Att få en anslutning från flygplanets internkommunikation till en konsumentenhet känns för närvarande inte flygsäkerhetsmässigt görbart.
Glasögonen C Wear skulle å andra sidan aldrig kunna fungera som en flygsimulator, det vore missriktat, men för piloten skulle de fungera utmärkt för head-up display, alltså information som man kan se utan att böja ned huvudet för att titta på instrument.
De kan även passa för en industriarbetare som står med oljiga handskar och mekar med en pump, eller en målare eller brandman i skyddsdräkt skulle inte kunna trycka på en knapp på sidan av huvudet. Hands free-styrning är lösningen. Ljudlöst, beröringsfritt, minimalt avslöjande. Militären kommer att älska det!
Som demoprojekt för Oculus Rift bad Oculus VR ett konsultföretag att utveckla ett virtuellt hus från italienska landsbygden. Resultatet blev ett typiskt lantligt hus där man kan gå runt och titta på alla detaljer.
Innehållsförteckning
Oculus VR:
www.oculusvr.com
Öppet virtuellt samarbete:
Opencobalt.org
Penny AB:
www.penny.se
Om militära tillämpningar:
tinytw.se/cmore
Video om C Wear:
tinytw.se/cwear
Lean automation – det som Penny sysslar med:
tinytw.se/leanauto
Vr-tillämpningar för företag:
www.hypergrid-business.com
Städjes förra artikel i ämnet:
tinytw.se/nastan