Rob Hubbard behöver ingen introduktion för den som ägde en Commodore 64 på 80-talet. Han skrev musik till drygt 75 speltitlar till främst C64 åren 1985–89 och är än i dag en ikon bland spelmusiker. Hans klassiska melodier odödliggjorde kulttitlar som ”International Karate”, ”Monty on the Run” och ”Commando”. Rob Hubbard är nära nog synonymt med Commodore 64 för många 70-talister, och han har fram tills nyligen flitigt medverkat på konserter och andra retrotillställningar.
Rob Hubbard inledde 1985 sin spelmusikkarriär med ”Thing on a Spring” för Gremlin Graphics. Han flyttade 1989 från England till USA och blev Electronic Arts förste anställde som enbart arbetade med ljud och musik.
”International Karate” och ”Commando” (nedan) hade Hubbard-musik.
Andreas Wallström är gammal demografiker och mannen bakom C64.com, en fansajt som vill vara ett heltäckande arkiv för spel, demoner och historia kring C64-plattformen.
Han hade egentligen pensionerat sin C64, men så väcktes intresset för den mytomspunna datorn åter till liv kring mitten av 1990-talet, och han började kontakta sin ungdoms idoler. Långsamt började han lära känna allihop, däribland Ben Daglish, Fred Gray, Martin Galway – och Rob Hubbard.
– Rob Hubbard försörjde sig som musiker även vid sidan av datorspel, och han skrev ofta noter till sin musik. Jag frågade om några originalverk och han skickade lite grann, berättar Andreas Wallström.
– Jag fortsatte tjata; till slut gav han efter och skickade över i stort sett hela sitt livsverk inom spelmusik – allt som allt drygt 90 kända och okända låtar. Han sa att han liksom var färdig med dem, det var historia för honom.
Hubbard var en av pionjärerna som visade hur musik kunde lyfta upplevelsen av ett datorspel, som på den tiden annars ofta bestod av enstämmiga effektljud. Han inspirerades gärna av och lånade friskt från existerande musik, men skapade snabbt sitt eget ”Hubbard-sound”, en egen särprägel som var vanlig bland C64-musiker.