Idag är EA, Electronic Arts, en av världens största speldistributörer med serier som ”FIFA”, ”Need for Speed” och ”Battlefield”, men för 30 år sedan var bolaget en pigg nykomling. Ett av EA:s första spel var kultspelet ”Archon” till Ataris 8-bitarsdatorer – det blev företagets första riktiga hit.
”Archon” är ett datorbrädspel på 9 gånger 9 rutor som inte är helt olikt schack. Den stora skillnaden är att pjäserna inte slår ut varandra på traditionellt vis, utan utkämpar en duell ur vilken endera pjäsen – eller ingen av dem – kan gå segrande.
“Archon: The Light and the Dark” till Atari.
Omslaget till “Archon: The Light and the Dark”, illustrerat av Dave McMacken.
Hade grundat EA
Skaparna av ”Archon” hette Free Fall Associates och bestod av makarna Jon Freeman och Anne Westfall samt Paul Reiche III. Freeman var science fiction-skribent med noll erfarenhet av brädspel, medan Paul Reiche var rollspelskonstruktör utan erfarenhet av datorspel. Anne Westfall var den enda av de tre som egentligen kunde programmera.
På en spelmässa fann de tre en likasinnad i entreprenören Trip Hawkins, som nyligen grundat bolaget Electronic Arts, en verksamhet som mest verkade syssla med fester och hade märkliga manifest uppsatta på väggarna. EA var allt annat än mainstream under sina första år.
Allt det där är historia, men som gammalt ”Archon”-fan ville jag gärna återskapa alltihop för att kunna spela det som brädspel. Som avgränsning valde jag att mödosamt bygga upp varje modell utifrån sin tvådimensionella förlaga. Den tredimensionella versionen skulle alltså se likadan ut som originalet sett från sidan.
Vad skulle då upphovsmannen Jon Freeman säga om ett fysiskt ”Archon”? Jag beslöt mig för att helt enkelt kontakta honom och fråga. Klart road av projektet började han gräva i minnet efter detaljer.
– Ett mål med ”Archon” var att skapa ett brädspel som inte skulle gå att spela rent fysiskt, utan enbart i datorn. Men jag minns att vi efteråt började spåna på idéer för att konvertera datorversionen till brädspel, berättar Jon Freeman.
– Som jag minns det tog vi fram ett tänkbart ramverk, men det har nu gått så många år att jag glömt bort hur vi tänkte oss det hela.