Enligt Online Trust Alliance (OTA) ökade malvertising, alltså legitima annonsnätverk som hackats för att sprida malware, med 200 procent under 2013. Det har resulterat i över 12,4 miljarder skadliga annonser på nätet.

Hotet är betydande, varnar OTA. Majoriteten av annonserna infekterar datorer genom drive-by-nedladdning, som sker utan att användaren aktivt råkar ladda ner malware. Om man drabbas kan data stjälas, datorn kan användas vid DDoS-attacker, man kan råka ut för ransomware och andra hemska saker.

"Idag har företagen litet, om något, incitament för att lämna ut sin roll i, och kunskap om en säkerhetshändelse, och lämnar konsumenter utsatta och oskyddade för potentiellt månader eller år, under vilken tid otaliga mängder av skador kan uppstå," sade Craig Spiezle, vd för OTA.

"Deras misslyckande med att hantera dessa hot visar att behovet av lagstiftning, inte olikt statliga dataintrångslagar, som kräver obligatorisk anmälan, datadelning och sanering till dem som skadats."