lastbilar
Chauffören Jim Johansson poserar vid Smålandslogistik lastbilscentral i Nybro. 

Intill åkeriet Smålandslogistiks anläggning i Nybro, tre mil utanför Kalmar, rullar regelbundet 24-meters lastbilsekipage med DB Schenkers röda logotyp på de vitmålade vagnarna. Genom att chaufförerna knappar in koder på sina telefoner kan de öppna och stänga olika grindar till anläggningen.

En chaufför parkerar innanför inhägnaden, och drar sedan ut ett smart kort från lastbilens digitala färdskrivare, den som registrerar hastigheter, körtider och vilotider. Uppgifterna i kortet ska föraren kopiera till ett it-system i trafikledningsrummet i anläggningen.

– Lastbilarnas förarhytter datoriseras nu i mycket snabb takt. Ny it-teknik effektiviserar och sparar pengar, säger Anders Bergsell, it-samordnare i Börjes-koncernen.

Hans roll som it-samordnare inbegriper ett antal olika uppdrag. Förutom att ha it-beställningar ansvarar han för uppdatering och support av medarbetares datorer, surfplattor och telefoner.

Fakta: Anders Bergsell

Anders BergsellGör: It-samordnare på Börjes.
Bor: Nybro.
Bakgrund: It-konsult på lokalt datorföretag.
Mitt första datormöte: ”Commodore 64 när jag var liten. Min första egna dator var en P133 med 32 megabyte ram. Jag minns särskilt när jag började bränna egna skivor, det var stort.”
Bästa it-satsningarna på arbetsplatsen: ”Allt, och att systemen utvecklas och förbättras löpande. Hela verksamheten är beroende av att systemen fungerar, både trafikledning, lagerhantering och ekonomisystem.”
Gör helst på fritiden: Umgås med familj och vänner.

Rullar i sydöst och Skåne

Åkerierna inom Börjes sköter distributionstrafik åt den största uppdragsgivaren Schenker. Börjes transporter rullar i sydöstra Sverige och Skåne, till och från Stockholm, Gävle, Borlänge, Västerås, Linköping och Örebro.

– Hos oss, och i stora delar av övriga transportbranschen, pågår nu många it-satsningar för att knyta ihop åkeriers kontor med lastbilsflottor, speditörer, gods och slutkunder, säger Anders Bergsell.

Hetast är telematiktjänser inom fleet management systems, fms, med delområden som bränslebesparing och positionering.

Tillverkare som Scania, Volvo och Daimler bygger numera in fms-system i sina lastbilars fordonsdatorer. Sedan är tanken att åkerierna ska välja att mot en kostnad aktivera och använda fms som molntjänster.

Men Börjes-koncernen har i stället valt företaget Vehcos fordonsdatorer som har eftermonterats i de flesta av de 200 lastbilarna. Systemet används för att förbättra körbeteenden för att kapa bränslekostnader.

En så kallad fjärrlastbil väger hela 60 ton med full last och släp, och slukar uppemot 4,5 liter diesel per mil. En sådan bil rullar dagligen långa sträckor inom Sverige och kan förbruka bränsle för cirka en miljon kronor per år.

Gunvor Munck, vd på Smålandslogistik, förklarar att det har blivit stora förändringar i körbeteenden bland åkeriets förare sedan man satsade på Vehcos fordonsdatorer 2012: 

– Vi når bränslebesparningar på sex till tolv procent. Det bidrar också till mindre miljöpåverkan och mindre slitage på våra lastbilar, säger hon.

Fakta: Börjes

I Börjes-koncernen ingår Smålandslogistik, Börjes Packhus, AHL Johanssons Åkeri, Duvemåla Åkeri och Sune Carlssons Åkeri. Koncernen har 416 anställda och omsätter 450 miljoner kronor. Schenker är i särklass den största uppdragsgivaren.

It-systemen är numera ryggraden i Börjes verksamhet. Trafikledningen använder systemen Ilog och Mobilast för att leda lastbilarna till rätt ställe i rätt tid. Uppdragen eller bokningarna kommer via datorn och skickas vidare ut till rätt lastbil.

Trafikledarna använder även system för att följa godset hela vägen till slutkund. Majoriteten system köps som molntjänster. Egna system som driftas är affärssystemet Navision som också är används för lagerstatus i packhuset.

Det finns även ett tidrapportsystem, Trans PA, där anställda rapporterar arbetade timmar, data som sedan exporteras till ett lönesystem.
I Börjes verkstäder används programmen Winbas för att hantera lager och följa upp kostnader för service och reparationer på lastbilarna.