malvertising

En rapport från forskare på Ruhr-University Bochum, UC Santa Barbara, och University College London har undersökt risken för att exponeras för skadlig kod genom annonser när man surfar på vanliga webbplatser. De tittade på mer än 670 000 annonser från 40 000 webbplatser och såg att 1 procent av annonserna ledde till suspekta webbplatser.

Relaterat: Nytt verktyg avslöjar malware i OS X

"Vuxna" webbplatser stod för 10 procent av de skadliga annonserna, medan nöjes- och nyhetssajter stod för 29 procent. Lite förvånande kanske, då de flesta nog tänker på just porrsidor med minerad mark.

Bortsett från att hackarna köper annonsplatser direkt, säljs en stor mängd annonsplatser i andra hand, och tredje, och fjärde. När annonsen till slut når användaren kan den ha passerat så många händer att få vet vad den egentligen innehåller.

Relaterat: Vilka är de verkliga hoten?

Oavsett hur, så har vi sett historiskt att skadliga annonser kan ta sig in nästan var som helst. I januari varnade forskare för att ads.yahoo.com-domänen släppt igenom skadliga annonser som tog sig in genom Java-sårbarheter.

IDG News