Den moderna människan förlitar sig på ett antal radiobaserade system för navigering, kommunikation och transport. Många skulle inte ens fundera eller reagera om tjänsten skulle störas eller förses med falsk information. De flesta skulle inte ens förstå att en störning kan påverka dem. De har aldrig upplevt en störsändare.
Tyvärr blir störningar mot mobiltelefoni, myndigheter och olika typer av trådlösa nät allt vanligare. Alltså: sabotage i vårt välordnade Sverige.
FOI stöttar försvaret
För att få absolut klarhet om läget i landet talar vi med projektledare Fredrik Eklöf på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, i Linköping.
– FOI stöttar Försvarsmakten och andra delar av samhället som arbetar med säkerhetsforskning. FOI arbetar väldigt brett. Vi har både teknik- och samhällsforskning, allt från kemisk-biologiska stridsmedel och kärnvapen till grafiska gränssnitt och studier av Ryssland och Asien, berättar han.
– Just här i Linköping forskar vi kring kommunikation, radar och lasersystem. Min avdelning heter Robust kommunikation och arbetar med Försvarsmaktens användning av gps och navigeringssystem. Vi hjälper också MSB med att värdera hotbilden och finna skyddsmetoder.
Vem vill störa?
Vem skulle vilja störa radio i dag, i Sverige, och varför?
– Det finns flera olika drivkrafter. En kan vara teknikintresse, alltså att man tycker om teknik och vill prova utan att ha onda avsikter. Det kan vara allt från ett skämt, till att störa så att någon inte kan ringa på mobilen. Sök bara på ”gps jammer” på Youtube.
– Dessutom florerar många konspirationsteorier och vissa känner sig övervakade och vill hindra ”dem” från att övervaka. Människor börjar få en förståelse för att deras telefon har en gps-mottagare och att informationen kan plockas ut. Då använder man störsändare för att blockera gps-signalerna med brus, säger Fredrik Eklöf.
Fredrik Eklöf på FOI:s gps-labb visar ett hembygge, en gps-störare som kan släcka en halv stad.
För att spåra stöldgods
– Det finns också kriminella som vill undvika att bli spårade. Dyra båtmotorer och dyra bilar har ofta inbyggd spårsändare, för att ägaren ska få sänkt försäkringspremie. Lastbilar och containrar med dyrbar last spåras ofta på samma sätt. Apparaterna har både gps-mottagare och gsm-modem och därför vill kriminella störa båda. Trådlösa villa- och företagslarm och sensorer är populära, men de kriminella kan arbeta ostört om både sensorlänkarna och gsm-länken är blockerade av en störare.
– Det senaste vi sett är att man stör radiostyrda billås. Väldigt få kontrollerar om bilen låsts, utan låser över axeln. Tjuvarna är inte primärt efter fordonet utan sakerna som ligger i det. Det är vanligt vid olika köpcentra där folk köper dyrbara saker, lägger dem i bilen och går därifrån igen. Störning kan också vara användbart vid kidnappning om man vill hindra offret att ringa efter hjälp.
Lastbil kan störa lastbilsfärja
Vad kan man ha för syfte med att störa gps för fartygs- eller flygtrafik?
– Faran uppstår om till exempel en lastbil kör ombord på en färja och har stöldgods med sig och vill hindra spårning och samtidigt kan påverka fartygets gps-mottagning, säger Fredrik Eklöf.
– Eller om fordon med störare ombord kör förbi en flygplats och stör precisionslandningssystemet. En välkänd incident med en lastbil skedde i november 2009 vid Newarks flygplats i USA, när gps inte kunde användas i det automatiska landningssystemet Smartpath, men det finns flera exempel. Lastbilschauffören i Newark-fallet förstod inte vad han gjorde. Han bara kände sig övervakad och störsändaren var billig.
– Amerikanerna har ett smart, medryckande namn på sådana störsändare: ppd, personal privacy devices. Men de är olagliga, till och med i USA. Terrorister skulle kunna använda motsvarande utrustning för värre dåd, kanske för att förstärka en attack. Man skulle kunna ställa till någonting och sedan stoppa olika radionätverk, vilket skulle försvåra en räddningsinsats, förhindra nödsamtal och så vidare.
– Precisionslandningssystemet Egnos underlättar för flygplan att landa i dåligt väder, men om gps plötsligen inte kan användas kanske flygplatsen måste stängas.
Många företag tar sin realtid från gps. Är det bra?
– I 99,9 procent av fallen är det bra, för de får noggrann tid, men de bör fundera på hur de använder tiden och ha en förståelse för att den är lätt att störa ut. De kan ta tiden från internet i stället, men har av noggrannhetsskäl valt att ta den från gps, säger Fredrik Eklöf.
– Systemet kan ha en sekundär klocka som systemet väljer om den skulle tappa gps-tid, och den kan vara bra eller dålig. En bra klocka ger ett dyrare system, men vi har sett att man ibland väljer en billig lösning, till exempel serverns systemklocka, fast att tiden styr en kritisk tillämpning. Vi behöver kunna vara oberoende av gps under en längre tid.
Du kan störa för 25 dollar
Det verkar ganska billigt att störa gps?
– De enklaste störsändarna vi har hittat kostar 25 dollar styck om de köps direkt från Kina på internet. De som vi har köpt har fungerat relativt bra.
Vad säger Radiolagen om sådana sändare?
– Både innehav och användning av störsändare är illegalt för gemene man i Sverige. Innehav kan ge böter på 15 000–75 000 kronor. Har man dessutom använt apparaten är det en helt annan straffskala. Det enda fall när störsändning är tillåten är några fängelser i Sverige som har lov att störa de intagnas insmugglade mobiltelefoner.
Hur kan en vanlig gps-ägare märka att mottagaren är störd?
– Det är ganska diffust. Många moderna smarttelefoner positionerar sig med flera olika källor, både gps och triangulering mellan basstationer. Man får fortfarande en position utan gps, men inte med samma noggrannhet. Själva gps-informationen presenteras inte för användaren och det kan ta ett tag innan man förstår att man är utstörd. Kör man bil i Stockholm med en störd navigator kanske man kör fel. Kör man motorbåt i hög fart och tappar positionen kan det få svårare konsekvenser. Långt ifrån alla har sjökort med sig i dag.
25 watt från 21 000 km
Hur kan man skydda sig?
– Det enklaste sättet att skydda sig är att dels göra en analys av vad som händer om man tappar gps, dels utreda konsekvenserna. Gps-signalen är väldigt svag. Gps-satelliterna sänder med cirka 25 watt från 21 000 kilometers höjd, vilket resulterar i en signalnivå på under -130 decibelmilliwatt på jorden. Det är nära detekteringsgränsen för en vanlig mottagare. Det är alltså mycket lätt att skaffa en starkare sändare på exempelvis 1 575 megahertz och störa ut gps, säger Fredrik Eklöf.
– Det finns externa system som kan varna för gps-störning. Det är relativt enkelt att uppfånga en störning, eftersom gps-signalen är så svag och allting som ska störa en gps-mottagare måste sända starkare än bruset, vilket är enkelt att se. Men enkla detektorer kan inte se vad som stör, alltså om det är en störsändare, en dator eller en dålig lågeffektlampa.
Flygplatser och sjukhus i fara
Ännu har vi inte sett några direkta olyckor som resultat av gps-störning. Hur ser du på framtiden?
– Med en viss oro. Vi ser att framförallt kriminella använder störsändare mer och mer för att komma undan med stöldgods eller begå inbrott. Det finns en viss risk att vi drabbas av en incident som den i Newark och att en flygplats eller ett hamnområde påverkas, vilket kan leda till en olycka.
– Alternativa metoder är ledordet för att klara störning. Ledningsbundna inbrottslarm är ett bra sätt, eller larm med redundanta larmkedjor och kontinuerlig övervakning av sensorerna.
– Moderna sjukhus har viss utrustning som övervakas via trådlösa nät. Skulle man gå in med en störsändare på ett sjukhus skulle det kunna få svåra konsekvenser. Från Kina kunde man tidigare köpa en störare med 100 watts uteffekt, som kunde ställa till med olyckor på exempelvis en flygplats eller i en hamn, men företaget som tillverkade den fick böter på 25 miljoner dollar av USA. Det finns trots allt motkrafter, säger Fredrik Eklöf.