När Steve Ballmer lämnade Microsofts vd-stol försvann också en del av det företagsfokus som bolaget haft i alla år. Med nya vd:n Satya Nadella kom en ny och osentimental hållning till dagens teknik. På kort tid tryckte han ut lösningar som måste ha varit färdigställda redan under Steve Ballmers styre, men som aldrig lanserades då – gissningsvis av teknikreligiösa skäl. Satsningar på IOS och Android som förmodligen är nödvändiga i en värld där den mobila scenen domineras av helt andra os än Windows.

På kort tid gjorde Nadella klart att den mobila världen utanför Microsofts direkta kontroll var betydligt viktigare för det nya Microsoft än det gamla. I slutet av januari kom så den senaste stora nyheten från Redmond: en helt ny Outlook-app för IOS och Android.

Som den e-postmissbrukande jag är hade jag appen inom minuter efter lanseringen. Nerladdad, installerad, konfigurerad. Igång.

Till min stora förvåning var appen oerhört smakfull. Perfekt typografi, utmärkt geststyrning och enormt bra fildelningsstöd i ett snabbt och välfungerande paket.

Att säga att jag var överraskad räcker inte. Chockad ligger närmare sanningen. Jag var så tagen att jag lade ut åsikten på Facebook. Efter några minuter började åsikterna trilla in. Ingen trodde mig. Att Microsoft hade gjort en bra, snabb och välfungerande Outlook-klient för IOS och Android fanns liksom inte på kartan, och jag fick arbeta ganska hårt för att övertyga belackarna att det inte var ett skämt.

Av alla saker man kan göra med nätet tar fortfarande e-post den största delen av min tid. En busenkel idé som använts i decennier och fortfarande optimeras, förnyas och förbättras.

Jag var alltså överförtjust, och jag var inte ensam. På bara dagar överfylldes nätet med hyllningsartiklar som utnämnde appen till bästa mejlklienten överhuvudtaget. Det gick fort att byta ut mina normala mejlprogram på alla olika prylar – för mig som användare var det en omedelbar förälskelse.

Sedan vände allt. Lika nöjd som jag var som användare, lika mycket huvudvärk fick jag som cio. När jag började läsa på insåg jag att gamla talesätt fortfarande regerar: ser det ut att vara för bra för att vara sant så är det förmodligen för bra för att vara sant. Microsofts nya Outlook-klient visade sig vara precis på det viset.

Första varningsklockan var att programmet inte alls var Microsofts. Nadella hade i stället köpt det mobila mejlprogrammet Accompli, sett till att användargränssnittet justerades och lanserat det under namnet Outlook bara två månader efter köpet.

Andra varningsklockan – och spiken i kistan – kom med min infrastrukturchef. Påläst som alltid dök han upp i mitt rum en dag.

­– Du Jonas, Microsoft har släppt en ny app som vi måste förbjuda.

Det visade sig att stödet för Exchange bygger på att Microsofts servrar agerar proxy och mellanlagrar både inloggningsuppgifter och mejl i sina servrar. För hemanvändare kan det kanske duga, men för många företag är det tveksamt, och för innovationsbolag med minsta lust att ha koll på sin information är det absolut omöjligt.

En dag senare hade vi städat ut alla användare, bytt lösenord och rensat fjärrmaskiner på risk.

Sett så här i efterhand är det ännu mer tydligt att Microsoft bytt skepnad och personlighet – kanske i ren desperation på jakt efter nya intäkter. Att offra företag man så länge levt på med funktionella och odokumenterade säkerhetsluckor bara för att ta mobil mark är inte klassisk Ballmer-taktik. Däremot kanske det är nymodig Nadella-strategi. Oavsett vilket har jag fått en helt ny respekt för riskviljan som den nya ledningen har. Och är beredd att utsätta sina företagskunder för.

Fakta

Jag deltar i fler och fler möten om framtida strategier – både på Axis och andra bolag. Det är tydligt att molnet och alla nya licensmodeller med månadsdebiteringar har satt myror i huvudet på många av it-branschens dominanter. Vissa ser en ny affärsmöjlighet, andra ser bara alla tekniska risker. Jag inser att jag är lyckligt lottad som får delta i många strategiövningar samtidigt. De olika perspektiven behövs. Sällan har väl en ny trend haft så står inverkan och så oklara konsekvenser?

Här samlas alla typer av IT-beslutsfattare för att prata om digitaliseringen som driver framtidens affärer.

Fokus ligger på mobilitet, säkerhet, molnet och big data.

http://cite.event.idg.se