Knäckaren koncentrerar sig på skyddets andra del, den som kontrollerar att mediets egenheter finns kvar. För att egenheterna ska ha någon betydelse måste nämligen en del av programmet verifiera att egenheten verkligen finns på plats – och denna andra del av skyddet måste också skyddas så att knäckaren inte enkelt ska kunna identifiera, analysera och oskadliggöra den.

– Vid knäckning av diskettspel är det ointressant att förstå vad själva klumpen data på de felaktiga sektorerna gör eller ens är. Den vill man ju ändå inte ha med på kopian. Det enda som behöver göras, enkelt uttryckt, är att hitta och ändra på instruktionerna som kontrollerar att de inbyggda egenheterna finns kvar. Det kan handla om så små ändringar som enstaka tecken – fast såklart oftast inte, säger Pontus Berg.

Även om det verkar enkelt att hitta och ändra några enstaka tecken så är saker förstås inte lika smidiga i verkligheten. Rutinerna som verifierar disketters egenheter och kassettspelens laddare kan vara krypterade, eller ladda över eller modifiera sig själv. Ibland stoppades det även in andra utspridda rutiner som verifierar kontrollsummor på de minnesområden varifrån kontrollen av egenheterna görs - och som larmar vid avvikelse. Skyddet gör såklart allt för att vara så krångligt som möjligt att förstå.

– En liten skara gamla knäckare triggades i våras av en tävling i att knäcka C64-spelet ”The Return of Heracles” från 1986. Dess kontrollrutiner är krypterade i tretton nivåer, och dekrypteringen baseras även på klockcykler. Ändrar du någonstans kommer rätt instruktion inte att exekveras vid rätt klockslag och då spårar dekrypteringen ur.

Age of adventure
”Age of Adventure: The Return of Heracles” från Electronic Arts är en portning till Commodore 64 från en äldre originalversion till Ataris 8-bitarssystem.

Skyddsmekanismen med egenheter som inte går att kopiera och en programsnutt som kontrollerar egenheterna har överlevt i ett par decennier och är vanlig även i spel som släpps på cd och dvd. Inte förrän spel började distribueras via internet förändrades landskapet långsamt.

– Jag tror inte att ett enda kopieringsskydd någonsin stoppat kopiering, de har alla bara hindrat för en stund – köpt tid och skapat tröghet i distributionssystemet. Online-tänket är ett fall framåt; industrin har tänkt till, gjort om och gjort rätt, säger Pontus Berg.

Men om knäckarens uppgift marginaliserats med nyare distributionssätt så har upphovsrättens livslängd inte ändrats nämnvärt under tre decennier.

– Oavsett vad man tycker om kopieringsskydd så är det verkligt irriterande att upphovsrättsperioden än idag är orimligt lång. ”The Return of Heracles” kommer att åtnjuta upphovsrättsligt skydd till 2056. Var finns det rimliga i det?

Fakta

tinytw.se/fairlight1 - Fairlight – den legendariska
demo- och warezgrupper.

tinytw.se/orgie - Om modern C64-programmering.