Tiden på demoscenen byttes till ren spelproduktion då han och vännen Fredrik ”Gollum” Kahl, numera forskare på Lunds universitet, på egen hand utvecklade C64-spelet ”Rubicon” vilket år 1991 var en av Sveriges mest uppmärksammade datorspelsproduktioner. Distributör blev brittiska 21 Century Entertainment som året därpå även släppte ”Pinball Dreams” till Amiga-plattformen, skapat av embryot till nuvarande svenska spelstudion Dice.

– Spelbranschen var på den tiden på tok för omogen här i Sverige. Jag började istället skicka vhs-band med mina amatörmässiga alster till TV4 Halland och fick en praktikplats. På något sätt hamnade jag på MTV Produktion i Jonsered och arbetade där i åtta år – med min tid med Commodore 64 och Amiga som enda grafikutbildning.
I dag ligger Joachim ”The Sarge” Ljunggren bakom utseendet på tv-satsningar som Bingolotto, Let’s Dance, Gladiatorerna, Sveriges Mästerkock och Robinson.
Läs mer: Retrofest: De optimerar som på Commodore 64:s tid
– Vinjetter är bara en del av mitt uppdrag. Jag ligger även bakom logotyper, namnskyltar, färgval samt mindre presentationer som spelas upp inuti programmen. Det är en helhetsproduktion, faktiskt lite som C64-demos.

I dag menar Joachim Ljunggren att han via 80-talsdatorerna fick en djupare kunskap om de tekniska grunderna kring digital bildhantering, vilken egentligen ser likadan ut i dag. Trots miljontals pixlar handlar den fortfarande om upplösningar, texturer, färgdjup och kantutjämning – saker du som C64-grafiker tidigt fick lära dig bemästra om scenen skulle ta dig på allvar.
– Jag kan ibland hitta på lite hyss för att hylla min bakgrund. I vinjetten för Bingolottos Uppesittarkväll med Ingvar Oldsberg i fjol smög jag in en Commodore-logga i den vänstra julgranskulan. Det hör väl inte till vanligheterna att jag gör så men i julas kunde jag verkligen inte låta bli.
Kolla in fler av Joachim Ljunggrens alster i hans showreel 2015.