
För Carina Dreifeldt och Per-Åke Minborg uppenbarade sig både entreprenörsresan och hårdvaruspåret av en slump. Båda var mot slutet av 1980-talet datorintresserade studenter på Chalmers och båda hade börjat sin datorbana med Commodore 64. När paret senare skaffade en gemensam Amiga upptäckte de att det saknades en viktig detalj i hårdvaran.
– Per-Åke var musikintresserad och ville ansluta vår Amiga till sin synthesizer, varpå han köpte en massa komponenter för att bygga sitt eget midi-gränssnitt då Amiga helt saknar ett inbyggt sådant. Grejerna var väldigt dyra och ingen av oss förstod varför det då inte fanns några färdiga att köpa i butik – och därigenom tog en affärsidé form, förklarar Carina Dreifeldt.
Midi, musical instrument digital interface, är standarden för sammankoppling av elektroniska musikinstrument, datorer, inspelningsutrustning och annat.

Att driva produktbolag är tufft; det kan ta år att gå med vinst. Att utveckla hårdvaruprodukter är ofta snäppet värre då det finns en besvärlig tillverkningsprocess att ta hänsyn till. Denna var etter värre på 1980-talet.
– Det fanns flera utmaningar vi kanske inte riktigt tagit hänsyn till. Vårt egentillverkade midi vara bara en hög med kablar men för serietillverkning krävdes riktiga kretskort. Dessa skulle ritas och lämnas in för tillverkning genom etsning.
Läs mer: Alla älskade inte Amiga
Även en så simpel sak som förpackningar var tufft för småföretagare på den tiden. Det fanns inga färdiga lådor som passade produkten, men en vän till paret arbetade på en plastfabrik och hjälpte dem att ta fram en lösning som innebar att de själva fick limma ihop lådorna.

Laserskrivare hade ännu inte slagit igenom i näringslivet på bred front och alla etiketter, påsar och bruksanvisningar fick därför tryckas på traditionellt vis.
– Den allra största utmaningen var dock att hinna tillverka allt på grund av en rejäl efterfrågan. Då vi drev det hela på fritiden tänkte vi att vi skulle löda ihop kretskorten hemma i köket, men i takt med att beställningarna ökade fick vi kalla in vänner som hjälpte oss. Till slut lade vi ut hela tillverkningen på ett företag i Polen och började komma ifatt beställningarna.
Bolaget som Carina Dreifeldt och Per-Åke Minborg startade ihop hette Acus och var under en period helt marknadsledande i Sverige och sålde tusentals enheter av sitt midi. Marknadsföringen handlade mer om att skaffa rätt återförsäljarnätverk än om att som i dag skapa relation med slutkund.
De första tio enheterna tog de till Westium Data i Göteborg och presenterade, vilket ledde till beställning. Därefter tog paret kontakt med alla Commodore-butiker i Sverige och lade in annonser i de datortidningar folk läste på den tiden.