drönare

Var utkämpas nästa strid? Vilken blir smugglarnas nya väg in i samhället? Hur kommer Hell’s Angels och Svenskarnas Parti att göra sig påminda härnäst? I luften! Drönarna blir allt kraftfullare, mindre och billigare. De kan bära allt mer och flyger allt snabbare. De kan utrustas med värmekameror och eldvapen. Folk tycker de är balla. Det tycker inte jag.

Amazon vill gärna leverera små paket hem till folk, med drönare. Knarklangare vill gärna leverera hasch hem till folk på ett sätt som inte kan spåras. Bovar vill gärna leverera mobiltelefoner till fångarna på landets fängelser. Jihadisterna vill gärna leverera apterade handgranater hem till folk. Så mycket handgranater som det flyter in i Sverige, måste det vara en baggis att få tag i en, hänga den i en drönare och flyga in i stadshuset.

Läs mer: Trött på störiga drönare? Här är geväret som skjuter ned dem med radiovågor.

Vilket blir polisens, Säpos eller Bandidos svar? Telekrigföring. Den hörs inte, den luktar inte, men är effektiv. Ett tag. Steg ett blir att störa ut GPS så att drönarna flyger vilse. Då får drönarna tröghetsnavigering som inte kan störas. Nästa steg blir att avlyssna nedlänken för att se vad piloten tänkt sig. Alternativt kan man ta över drönaren och använda den för sina egna syften. Då kommer krypterade radiolänkar. Nästa steg blir då att störa radioförbindelsen till piloten. Då kommer drönartillverkarna med hoppfrekvensradio som inte kan störas.

Ligornas respons måste rimligtvis bli fler drönare så de kan angripa varandra och tåla vissa förluster. Maffians terrorvapen flyger omkring utrustade med eldkastare och tuttar på motståndarsidans bilar och restauranger och åter andra flyger med radiostörutrustning som förhindrar de angripna att ringa 112 och påkalla hjälp. Det går bra att flyga på natten bara drönaren har värmekamera. Allt för att få bättre skadeverkan och fördröjd räddningsinsats.

Transportstyrelsens BCL innehåller redan regler kring hur man får flyga i staden. Hjälper det? Hårdare straff? Man måste hitta förövaren först. Det kommer att bli innerstadsradar kopplad till innerstads-luftvärn, sannolikt av laserdiodstyp som eldar upp drönaren på 15 sekunder, snarare än kinetiska vapen för att inte människor ska råka träffas av splitter. Naturligtvis blir motåtgärden stealth-drönare som inte syns på radar. Strax kommer en ny, bättre radar. Och så vidare.

Läs mer: Så håller Trafikkontoret koll på 11 000 trafikljus

Du kanske tycker det här verkar vara en fånig och överdriven utopi? Kolla vad som händer i Ukraina på drönar- och telekrigsfronten. Båda sidor strider med drönare. Den ukrainska allmänheten skaffar försvarsmakten drönare via crowdfunding. Det händelseförlopp jag skissat ovan är inget konstigt eller futuristiskt, bara ett logiskt nästa steg som kan genomföras utan några särskilda tekniska kvantsprång.

Tips till vår handlingsförlamade polis. Nästa gång någon flyger en drönare och stör flygtrafiken på Arlanda eller Bromma, skjut ned den med hagelbössa. Samverka med trafikledningen för att se till att inte skjuta på trafikflygplan. Om drönarägaren kommer och klagar, så förklara att flygplatser är restriktionsområden och skyddsobjekt. Avbildningsförbud är fastställt av länsstyrelsen. Utkräv dryga böter.

Fakta

Hissat: Du byter telefon vartenda år för att den känns ”trång”. Voyager far efter 38 år fortfarande omkring vid solsystemets yttersta gräns, med endast 72 kB kärnminne och rapporterar hem på daglig basis. Men så är de inte programmerade i Java eller C# heller. De byggdes av folk som kunde sin sak.

Dissat: Jag som gillar tåg vågar snart inte åka. Tågen står still varenda vecka på grund av trasiga spår och luftledningar. Det är inte ett tekniskt problem, utan ett byråkratiskt ”jag vill inte”-problem. Ställ Trafikverket till svars. Järnvägen ska fungera bra inom två år, annars byts verksledningen ut. Utan avgångsvederlag.