Vanliga lösenord glöms bort, i allt för många fall är det för lätta att knäcka. Tekniken i dag har gett företagen andra alternativ för att skydda sina nätverk. Och jakten på nya säkra verktyg pågår ständigt. Teknikföretaget Nuance Communications förespråkar den mänskliga rösten som nyckel till användarkonton och nätverk. Ett biometriskt system som, enligt tillverkaren själv, ska vara allt annat än lätthackat, skriver IDG News.

– För att avgöra om det är du eller inte, tittar vi på över 100 olika kännetecken för just din röst, säger företagets produktchef Brett Beranek.

Läs också: Undersökning: Här är världens vanligaste lösenord

Uppmärksammade, och omfattande, dataintrång det senaste året, visar på behovet av att uppdatera metoderna med vilka plattformar och även interna nätverk skyddas. Hackare hittar hela tiden nya sätt att komma åt lösenorden och det får konsekvenser. Se bara på attackerna mot Yahoo, Linkedin och Dropbox där både e-postadresser och hashade lösenord läckte ut. Med sådan information på fickan kan kriminella nätverk med lite tur komma åt konton där de inte alls hör hemma.

Röstverifikation är inte längre bara en häftig funktion i sci-fi-filmer. Banker och finansinstruktioner använder redan i dag biometrisk röstteknik för att identifiera kunder, bland annat från Nuance Communications. Deras rapporter visar en betydande minskning i antalet bedrägeriförsök via pinkod och lösningar för säkra lösenord.

Bolaget har jobbat med röstidentifiering sedan 2001 då de började erbjuda tekniken i sin kundtjänst. Varje röst är unik berättar produktchefen. Struphuvudet, näshålan eller om en person saknar en tand. Eller rytm, röstläge och frasering. En rad faktorer påverkar en människas röst. Tekniken bygger på analyser av de här faktorerna, eller skillnaderna som uppstår mellan olika röster. Under utvecklingens gång har de till och med kunnat avslöja en röstimitatör, digitala inspelningar och syntetiska röster som försökt lura systemet.

Mönster är ett sätt att upptäcka om något är fel i system. Gör någon något de inte brukar, beter sig ett program annorlunda från en dag till en annan. Säkerhetsföretaget Secure Auth erbjuder visserligen också verktyg för inloggning med hjälp av fingeravtryck. Men vad händer om någon ändå lyckas ta sig in. För likt röstigenkänningen kan hur vi rör datormusen eller använder tangentbordet också användas för att identifiera användaren.

David Mahdi, analytiker på analysföretaget Gartner säger att de bolag som i dag erbjuder verifikationssystem kan mycket väl fungera som detektorer för bedrägeri i framtiden. Teknikföretagen samlar på sig så mycket data om sina kunder att de kommer kunna upptäcka onormalt beteende eller blockera en misstänkt bedragare.

Läs också: Usel säkerhet bakom världens mäktigaste konto i sociala medier – ja, Donald Trumps

Större bolag som Google och Microsoft jobbar också på att ta fram bättre metoder för att identifiera användarna. Metoder som förlitar sig på ansiktsigenkänning eller hur en person går. David Mahdi tror bara att det är en tidsfråga innan de här verktygen ersätter de traditionella lösenorden helt och hållet. Men det finns ett stort hinder i vägen: en gemensam standard. Hittills har alla teknikföretag jobbar mer eller mindre på egna lösningar. Gamla system och teknik kan också utgöra ett problem och det kan finnas en risk att de slutar fungera om de uppgraderas säger analytikern.

– Många bärbara datorer och fingeravtrycksläsare. Men alla organisationer som jag pratat med, de använder inte dem för att datorerna har särskilda drivrutiner och jag har hört att det är en mardröm att uppdatera, säger David Madi.

Det finns andra nackdelar med de biometriska systemen. Vad gör man när telefonens batteri tar slut, eller om omgivningen är allt för stökig.

– De har alla för- och nackdelar. Det finns ingen metod som överträffar alla, säger han.

Detta är problem som de båda säkerhetsföretagen är medvetna om. Nuance Communications lösning är att inte lägga alla ägg i samma korg, deras lösning kan kombineras med andra som till exempel tvåfaktorsautentisering eller fingeravtryck.