Från och med nästa år planerar Arm en rejäl ökning av prestanda, genom designförändringar för sina Cortex-A-chipp. Förhoppningen är att matcha Intel och AMD på standardtester för prestanda, så kallade benchmarks, skriver IDG News.

Arm är inte mest känt för höga prestanda, utan i stället för låg energiförbrukning. Men nu har man kollat in vad AMD gör och försöker öka prestanda generellt genom att åtgärda de ”trösklar” (threshold) som påverkar prestanda negativt.

Det här behövs för tillämpningar som virtuell verklighet och maskininlärning. Förutom med detaljerade designförändringar ska det genomföras med fler processorkärnor, smartare instruktioner och snabbare förbindelser mellan komponenter.

Läs också: Arm i serverhallen är en väckarklocka på en slumrande marknad

Arm använder samlingsbegreppet DynamIQ för de här satsningarna. Det ska resultera i förändringar av Cortexprocessorerna för mobiler, pc, servrar och IoT-enheter. Enligt John Ronco som är chef för produktmarknadsföring på Arm kan nya processorer komma så tidigt som i början på nästa år.

Prestandaförbättringarna ska genomföras utan att energiförbrukningen påverkas och fläktar för kylning ska inte heller behövas i fortsättningen. En förhoppning är att det här ska leda till att Apple byter till Armprocessorer för sina Macar. Apple använder redan Armprocessorer i Iphone och Ipad.

Bland förändringar som Arm redan genomfört för bättre prestanda märks funktionalitet för tunga beräkningar och för virtualisering. Bland kommande förändringar märks att packa ihop åtta eller 16 processorkärnor i ett paket, i stället för fyra som är vanligt i dag. Dessutom ska en processor kunna ha olika typer av kärnor, till exempel fyra snabba och fyra långsammare som förbrukar mindre energi.

Läs också: Upplagt för nytt processorkrig när AMD gör comeback i tungviktsklassen

Arm utlovar 50 gånger bättre prestanda för ai-tillämpningar under de kommande tre till fem åren. Ett exempel är nya instruktioner speciellt avsedda för maskininlärning. Det görs bland annat genom fler instruktioner för flyttalsberäkningar. Snabbare kopplingar mellan komponenter är en annan metod, även om själva grunddesignen för kopplingarna inte förändras.