Bilar är på väg att förvandlas till datorer med specialfunktioner. Och en av viktigaste funktionerna står kamerorna i en bil för. De kompletterar till exempel speglarna när man parkerar och för självkörande bilar har de samma funktion som en förares öga, genom att fånga in och analysera bilder.

Antalet kameror i bilar ökar stadigt, eftersom förare vill ha en bättre bild av både bilars innandömen och dess omgivningar. Nästa steg för biltillverkarna är att använda bilderna för att förstå sammanhang. Tillsammans med radar, lidar, gps och andra sensorer kan kameror bidra till bättre beslut, både för förare och självkörande bilar. Lidar är en slags radarvariant som fungerar med ljus och som används för till exempel avståndsbedömning.

Läs också: ARM släpper chipp som ska få självkörande bilar att tvärnita

Nu har Arm släppt ett chip som heter Mali-C71 som är avsett att förbättra processen med att förstå sammanhang för bilder. I förlängningen ska det bidra till förbättrad säkerhet för både förare och passagerare, skriver IDG News.

Mali-C71 är en signalprocessor avsedd för bildbehandling. Den analyserar varenda bildpunkt (pixel) från kamerorna i en bil. På ett sätt som påminner om det mänskliga ögat ”läser” den bilder och kan bidra till att fatta beslut.

Ett exempel på användning är att kamerorna som används i dag inte är så bra på att identifiera människor när bilar parkerar. Arms nya chipp ska klara det bättre, så att en bil kan stoppas om det behövs. Den ska även förbättra identifiering av människor som går över gator, trafiksignaler och filer på vägar.

Ytterligare exempel är att identifiera väderförhållanden och sömniga förare. I det senare fallet kan man tänka sig att någon sorts larm triggas.

De här funktionerna kan utföras även med grafikprocessorer från företag som Nvidia, men Arms chipp blir mer strömsnålt. Grafikprocessorerna erbjuder mer beräkningskraft än nödvändigt, samtidigt som de drar mycket ström, för uppgifter som parkering.

Läs också: GM:s självkörande bilar stannar om föraren tappar sin uppmärksamhet

Under de kommande åren kan antalet kameror i en bil komma att överstiga tio och deras funktion kommer att bli allt viktigare. Mali-C71 kan hantera upp till fyra kameror samtidigt i realtid och det går att ha flera Mali-C71 i en bil.

Bilar med det nya chippet kan börja dyka upp nästa år. Det är avsett för förarstyrda bilar, men har även funktioner som passar i självkörande bilar. Det hanterar bilder med en upplösning på upp till 4 096 x 4 096 bildpunkter.

Bland specifikationerna för Mali-C71 märks avancerad felhantering, vad gäller att säkerställa att bildpunkter är korrekta. Det ska minska risken för olyckor. Chippet kan användas i lösningar tillsammans med olika typer av processorarkitekturer (Arm, X86, Power, Mips, etcetera), samt även med specialchipp som fpga (field programmable gate arrays).