Branschanalytiker är inte nöjda med hur Microsoft har hanterat de årliga uppgraderingarna av Windows 10. Bolaget har misslyckats med att beskriva hur de påverkar företagskunderna, och det gynnar inte någon inblandad, säger experterna.

Två gånger varje år skickar Microsoft ut uppdateringar, i mars och i september. Men det finns för många osäkerheter kring hur det schemat är upplagt, säger en analytiker. Det skriver IDG News.

– Företagskunderna borde inte behöva lista ut svaren själva. Vi borde inte ens behöva diskutera om Microsoft menar si eller så. Microsoft borde säga att så här funkar det, här är dokumenten, här är artiklarna, här är allt, sade Michael Cherry, analytiker från Directions on Microsoft, vid en frågestund arrangerad av just Microsoft.

Det var i förra månaden som Microsoft berättade hur schemat för uppdateringar skulle se ut. Två gånger per år, och varje uppdatering har stöd i 18 månader. Allting levererat i ett färdigt paket, vilket skulle falla företagskunderna i smaken. Företag brukar gilla när saker och ting återkommer med jämna mellanrum på förutbestämda datum.

Läs också: Här är räddningen för dig som bara måste ha Microsofts gamla säkerhetsbulletiner

Men problemet enligt Michael Cherry är att det inte finns något som tyder på att Microsoft kan leverera enligt schemat. De tre uppdateringar som hittills har släppts kom men med intervall på fyra, sju och elva månader.

Vad händer om Microsoft inte kan få ut uppdateringarna varje mars och september? Michal Cherry säger att då kan förseningarna få en dominoeffekt, om det vill sig illa med förseningar på upp mot ett halvår. Något som kan skapa osäkerhet för kunderna.

Hur Microsoft skulle agera i en sådan situation har det inte kommit några svar på, säger analytikern. Antingen så skjuter de på cykeln eller så kör de på som planerat med den efterföljande uppdateringen. I det senare fallet kan det betyda att supporttiden påverkas eller att schemat rubbas.

Läs också: Analytiker tror på våg av Windows 10-migreringar efter Wannacry

Få företag utnyttjar dessutom hela 18-månadersperioden av support. Förra året tog det tre månader att få ut 2016 års uppdatering till mer än 80 procent av de företag som kör operativsystemet. Det är nämligen inte så att supportstart är den dagen uppdateringen installeras, utan den dag det rullas ut.

– Om företagskunderna får löfte om 18 månaders support, borde de få det. Klockan borde inte starta förrän det finns en fullt fungerade version utan några bekymmer, säger Michael Cherry.