Det har hänt mycket på samarbetsmarknaden senaste veckan med både rykten och nyheter från Microsoft Teams, Adobe och Skype. Eller snarare dyker det upp nya verktyg som ska underlätta vardagen på våra arbetsplatser. Slack vill så klart inte vara sämre än konkurrenterna.

Läs också: Microsoft Teams växer – men måste bli bättre för att kunna konkurrera

Nu är det nämligen möjligt att dela kanaler med andra företag. Funktionen befinner sig fortfarande i betaversion, skriver Recode. Men den övergripande tanken är att säljare, partners eller kundgrupper ska kunna kommunicera på samma sätt man gör internt på företaget. I dag kan man bjuda in enskilda personer, nu ska företaget kunna bjuda in en hel grupp. Och poängen? Slippa e-posten.

Slack

Troligen kommer funktionen kunna skära ner på antalet mejl. Inte minst de där korta och snabba meddelandena som så ofta växer till långa trådar. Det har skett inom företagen, så Slack tror det blir så även mellan företagen. För bolaget självt betyder det också mer kontroll över hur människor kommunicerar och sköter delar av sitt arbete.

Läs också: Microsoft och Adobe samarbetar för att ta sig an Slack

Anledningen till att funktionen har låtit vänta på sig är att Slack först nu har tillräckligt med användare och data. Sex miljoner använder dagligen plattformen, varav två miljoner är betalande. 50 000 företag uppges betala för tjänsten. De praktiska förutsättningarna är kort sagt på plats säger företaget. Två tredjedelar bjuder redan i dag in enskilda gästkonton till sina grupper. Och nu har det blivit dags att ta nästa steg.