I dag har det gått 25 år sedan IBM började sälja den allra första Thinkpad-laptopen. Det är en av de mest ikoniska bärbara datorerna och den har överlevt i ur och skur.

Thinkpad är visserligen rätt lik originalet redan som det är, men för att fira arbetshästens födelsedag släpper Lenovo som tog över varumärket 2005 en äkta retroutgåva i begränsad upplaga. Helt klart den perfekta julklappen för alla Thinkpad-fans där ute (hallå, visst finns ni?).

Läs också: Trots smartare lurar – därför är pc:n fortsatt kung på företagen

Thinkpad Anniversary Edition 25 är en modern och kraftfull laptop under huven, men lånar gott om influenser från originalet. Den första Thinkpaden ritades med japanska bento-lådor som förebild, vilket kanske syns när man tittar hur tangenterna och pekdonen är som ingjutna i fack i chassit.

Insidan på jubilaren är packad med en Intel Core i7 7500U-processor, Nvidias grafikkort Geforce 940MX och 16 GB ram. Datorn har också en 512GB ssd, en 14-tums pekskärm som klarar full hd och så klart en klassisk trackpoint.

Här i Sverige kommer datorn att ha ett rekommenderat pris på 18 999 kronor exklusive moms, uppger Lenovo. Butikspriset landar alltså på strax under 24 000 kronor.

Att Thinkpad i dag är så lik originalet är förstås ett medvetet beslut. Det har sålts 130 miljoner Thinkpads sedan lanseringen, och en av orsakerna är den numera klassiska designen, det berättade Lenovos varumärkeschef Stephen Miller i en intervju med Computer Sweden i somras.

– Det talas ofta om Thinkpad som ”tråkig”. Men de ser likadana ut eftersom det är en fördel på företagen om man inte ser någon större skillnad på olika modeller. Företagen uppdaterar inte hela sin pc-flotta på en och samma gång. De uppdateras olika på företagen – och de som haft den längre börjar alltid klaga. Sådant uppkommer inte på samma sätt om modellerna ser likadana ut. Företagen vill inte ha förändring, sa Stephen Miller.