Att användargränssnitt förändras är inget nytt, men nu förutspår Infoworld så stora förändringar att man kan fråga sig om surt förvärvade kunskaper om användarupplevelse är värda något alls.

Som i så många andra it-sammanhang just nu är det AI som är den stora förändringsfaktorn. Enkelt uttryckt så blir AI användargränssnittet.

Vad betyder det här? Jo, att modellen med sekvenser av förfrågningar från användaren och svar från en app gradvis försvinner. Det blir i stället apparna som kommer att initiera interaktioner.

Läs också: Hög tid att ta mobilsäkerheten på allvar – här är de fem värsta hoten

Ett exempel är en app för att godkänna utgiftsredovisningar. Appen noterar ett mönster för hur du godkänner utgiftsredovisningar och kan automatiskt godkänna kanske 99 procent av dem. Om det dyker upp en begäran som inte passar in i mönstret så blir du underrättad och får lov att fatta ett beslut.

Det här ställer krav på utvecklare att verkligen förstå vilka data som är viktiga och att skapa logik för att analysera och lära sig från transaktioner.


Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »


Om det blir så här så kommer det att få många konkreta konsekvenser. Element i användargränssnitt som knappar blir inte alls lika viktiga. I förlängningen så är det frågan om hur viktig yrkesrollen UX-designer blir. Om beslut om interaktion vävs in i affärslogiken så blir det kanske inte så mycket design kvar att göra.

En annan sida av det här myntet är att chattbottar blir vanligare. I dag kanske man använder tre olika appar, för tre olika flygbolag, för att boka resor. Tänk dig i stället att en chattbot tar hand om att samordna de olika flygbolagens erbjudanden och presenterar resultatet för dig i en konversation.

Läs också: Tio tekniktrender som kommer att prägla 2018

Om det blir så, så förvinner behovet av att designa användargränssnitt för tre olika appar. I slutändan försvinner behovet av att presentera en kommandostruktur av traditionellt snitt för användaren. I stället bygger man en chattbot som förstår vissa begrepp, som ”boka flyg”.

Man kan tänka sig att yrkesrollen UX-designer gradvis förvandlas till interaktionsdesigner. Frågan är om en sådan person också kommer att vara inblandad med att bygga affärslogik. I idealfallet har så många utvecklare som möjligt så stor inblick som möjligt i hela kedjan.