Hur interaktionen sköts i en applikation kan ha en stor påverkan på användarupplevelsen. Därför lägger många utvecklare och designers ner mycket tid på att finslipa interaktionen. Det kan ge positiva resultat, men också kräva mycket tid. Det är lätt hänt att gräva ner sig i detaljer.

Ett sätt att undvika att tiden rinner i väg är förstås att gör det möjligt att använda någon typ av mallar. Det försöker utvecklarna av Javascriptramverket Angular göra med Angular CDK (Component Developer Kit).

Med CDK ska det bli möjligt att förse komponenter med förbestämda beteenden. Tanken är att alla komponentbibliotek som byggs med Angular ska kunna utnyttja det. Översiktligt handlar det om att minska mängden kod som krävs för att definiera hur komponenter ska bete sig, och därigenom minska risken för fel, samt att underlätta att skapa ett enhetligt beteende för applikationer.

Läs också: Så fungerar Tensorflow – verktygslådan för AI

CDK är indelad i flera delar, till exempel de följande:

• Hantering av resonsiva användargränssnitt, alltså hur en applikation beter sig med olika skärmstorlekar, eller man kanske ska säga skärmupplösningar.
• Hantering av flytande element.
• Hantering av datatabeller.

CDK bygger på Angular Material, som i sin tur bygger på Material Design, en designlösning som tagits fram av Google. Om man redan jobbar med Material Design och Angular går det naturligtvis lättare att komma i gång med CDK.

Bland planerna för CDK märks följande:

• Hanteringen av dra-och-släpp.
• Standardhantering av ”visuella dialoger”.
• Hantering av svg-stilar och -animation.
• Utökning av tabellhanteringen till trädstrukturer.
• Förbättrad hantering av storlekar för element.

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »