Det lär inte ha undgått något att AI är det hetaste hajpordet av dem alla just nu. Så också vad gäller användarupplevelse (UX), verkar det som. Det här har man tagit fasta på på sajten UX Collective, där Caio Braga i ett inlägg tar på sig rollen som djävulens advokat.

Resonemanget går ut på att AI mest är just årets modebegrepp, ungefär som att de flesta skulle skapa en mobilapp för bransch A 2010 och starta ett Uber för bransch B 2016.

Läs också: "Dumma annonser är bortkastade pengar och missade affärer"

Det finns en del substans i inlägget, i form av frågor som den AI-sugne UX-designern bör ställa sig:

• Hur skiljer sig en tänkt AI-lösning från en vanlig enkel algoritm?
• Exakt vad ska en ”intelligens” lära sig själv?
• Hur uppfyller en AI-funktion användarens behov? Nämn tre sätt som den hjälper användaren på. Går det att lösa på något annat sätt?
• Behöver man berätta att det är en AI-lösning? Och i så fall, hur ska man på ett tydligt sätt beskriva vad AI innebär?
• Hur mycket av AI-funktionen ska synas för användaren, och i vilken utsträckning ska användaren kunna styra den?

Det är nog så att åtskilliga tänkta AI-projekt inte blir av om de här frågorna ställs, både inom UX och inom andra discipliner.

Och det finns fler frågor att ställa sig. På ett tekniskt plan framför allt om man har tillgång till relevanta data i tillräcklig utsträckning.

Läs också: Kommuner tar hjälp av AI i GDPR-jobbet

I många fall torde AI i UX-sammanhang innebära att man gör någon form av förutsägelse med hjälp av maskininlärning som baseras på befintliga data om användning av en applikation eller tjänst. Man brukar säga att 80 procent av tiden i ett sådant projekt går åt till att hitta, tvätta och organisera data. Om data överhuvudtaget finns tillgängliga, har man tid och resurser att ta hand om de arbetsmoment som krävs?

Med dåliga, eller direkt felaktiga, data riskerar man att resultatet av de förutsägelser som är tänkta att förbättra användarupplevelsen blir direkt tokiga.

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »