Om man googlar ”ux metrics” så borde väl sökresultatet bli mängder av användbara länkar? Inte direkt. Här har vi ett problem för många som jobbar med användbarhet, eller användarupplevelse (UX). Det är svårt att veta vad man ska mäta och hur man ska mäta det.

Till att börja med, varför ska man försöka mäta användbarhet? Den främsta anledningen är förstås att bra mätetal ger ett faktabaserat beslutsunderlag. Det låter självklart, men är kanske lätt hänt att glömma bort under känslomässiga designdiskussioner.

Ett grundläggande misstag vad gäller att mäta användbarhet är att mätetal inte är kopplade till designbeslut. Ett exempel är att data om konvertering (ofta försäljning) används som mätetal för användbarhet. Men förbättrad försäljning kan bero på ett otal olika saker: en kampanj, något en konkurrent har gjort eller en designförändring.

Läs också: 8 hinder mot en lyckad karriär

Byt ut försäljning mot något annat önskvärt beteende, till exempel att ladda ner ett visst dokument eller ansöka om ett medlemskap, om det behövs. Konvertering i allmänhet är något som berör de flesta företag som vill vara aktiva på webben, inte bara dem som riktar sig mot konsumenter.

Ett annat problem är för mycket data. Mätetal tenderar att bygga på sådana data som är enkla att samla in. Ett typexempel är sidvisningar. Vet man alltid vad antalet sidvisningar egentligen säger?

Tricket är att försöka få fram mätetal som verkligen säger någon om hur användare interagerar med en sajt, vilket kan vara enklare sagt än gjort. Exempel på sådana mätetal är användningen av webbläsarens tillbakaknapp och data om hur besökare navigerar i en sidstruktur.

Ett annat tips är att jämföra beteenden hos de besökare som faktiskt handlar något med de besökare som inte gör det. Det är inte minst viktigt att se om många avbryter påbörjade inköp i något visst läge.

En kompletterande strategi är att titta på externa data, vilket CXL som är specialiserat på optimering ger tips om i ett blogginlägg.

Läs ocksåLondons första digitalboss ska göra metropolen till världens smartaste stad

Om man gör någon stor förändring av en sajt kan man enligt CXL förvänta sig ett ökat antal kontakter till kundtjänstavdelningen under två veckor. Om inte belastningen på kundtjänsten minskar gradvis efter det så är något fel. Så håll koll på kundtjänstdata.

Ett exempel på vad som kan vara fel är att det inte finns något lättillgängligt sätt för besökare på en sajt att få hjälp online.

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »