Resebokningssajten Orbitz, som ägs av Expedia, har blivit utsatt för ett dataintrång där förövaren kommit över kreditkortsuppgifter tillhörande 880 000 användare. Det skriver Zdnet.

Läs också: Stort dataintrång mot tyska regeringen – ökänd rysk hackargrupp huvudmisstänkt

Enligt Orbitz ska de stulna uppgifterna ha använts mellan januari 2016 och december 2017. Om några andra persondata, som passuppgifter och e-postadresser, stulits är i skrivande stund oklart.

”Just nu har vi inte direkta bevis för att den här sortens personuppgifter togs från plattformen, och det finns inga bevis för att någon fått åtkomst till den här typen av personuppgifter, som passuppgifter och resvägsinformation”, säger en talesperson för Orbitz till sajten Gizmodo.

Läs också: Dataintrånget mot Equifax kan ha blivit det dyraste i företagshistorien

En utredning har nu startats upp och Orbitz säger att samtliga kunder som påverkats kommer att kontaktas.

”Som en del i vår utredning, och sanering, har vi tagit hjälp från ett ledande företag inom forensisk utredning och andra cybersäkerhetsexperter. Vi har börjat arbeta med rättsväsendet och har tagit snabba åtgärder för att eliminera, och förhindra, obehörig åtkomst till plattformen.”