Chattbottar, alltså robotar som tagits fram för att kommunicera med oss människor, blir allt vanligare ute i samhället och flera företag har redan anammat tekniken i sin kundtjänst. Men kommunikationen med dessa bottar sker ofta ganska styltigt, då maskinen väntar på input från människan innan den ger ett svar.

Läs också: Nu laddar it-jättarna för teknikskiftet – stuvar om för att sätta AI i fokus

Men det här är ett problem som Microsoft nu säger sig ha löst i sin kinesiska chattbott Xiaolce, som de anser kommunicerar mer som en riktig människa. Det skriver företaget i ett blogginlägg.

Xiaolce har nämligen lärt sig kommunicera med så kallad full-duplex, vilket betyder att kommunikationen mellan människa och maskin kan ske i bägge led samtidigt. Alltså likt hur kommunikationen fungerar i ett telefonsamtal, där två parter kan prata samtidigt till skillnad från kommunikation med walkie talkie där endast en kan prata åt gången - så kallad halv-duplex.

”Det här är kommunikationsformen som människor använder i sina vardagliga liv”, säger Li Zhou, chefsingenjör för Xiaolce, i Microsofts blogginlägg.

Läs också: Så når du kunderna där de är – nio tips för att ta fram en chattbot

Om man får tro Microsoft betyder detta inte att Xiaolce kommer babbla på eller avbryta någon annan mitt i en mening, utan i stället ska maskinen använda sina nya färdigheter för att följa samtalet i realtid och komma med inspel till det som sägs till den.