Du kanske precis har tagit examen och är på väg till ditt första utvecklarjobb. Eller du kanske är ganska färsk i yrket. Eller du kanske har varit med ett tag och undrar varför karriären inte går framåt snabbare.

I vilket fall, enligt Infoworlds Andrew Oliver måste du lära dig ännu fler saker än en utbildning eller enbart projekten på jobbet kan erbjuda. Här tipsar han om sju böcker som innehåller sådan kunskap:

1. Code Complete: A Practical Handbook of Software Construction, Second Edition

Du har säkert lärt dig hur man kodar, men har du lärt dig när du ska koda och vad du ska koda? Det finns också en massa mindre tips som är bra att ta till sig, som varför booleska variabler inte är så bra för statusinformation. Även om till och med den nya utgåvan av den här boken är lite dammig, så innehåller den en guldgruva.

2. The Mythical Man-Month

De flesta problem som du kommer att råka ut för under ditt första projekt i yrkeslivet förklaras i den här boken. Läs den innan ditt första jobb, men citera inte från den till folk när du börjat jobba. Då kommer du bara att framstå som dryg.

3. The Pragmatic Programmer: From Journeyman to Master

Den här boken har åldrats på ett fint sätt. Faktum är att den tar vid där Code Complete slutar. Och den är mycket kortare.

4. Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software

Den här boken som skrivits av ”Gang of Four” handlar om övergripande lösningsmodeller (”metapatterns” eller ”patterns of patterns”). Om du läser den slipper du uppfinna egna ramverk, eftersom du inser att du inte kommer att ha skapat något nytt. Du kommer också få hjälp att se på saker på rätt sätt.

5. Extreme Programming Explained

Ni kanske använder Extreme Programming (XP) på jobbet eller någon kaotisk variant av Scrum som luktar vattenfall (vilket de flesta verkar göra). I vilket fall lär den här boken ut hur systemutveckling borde utföras om folk vore tillräckligt motiverade för att göra så.

6. Refactoring: Improving the Design of Existing Code

Din dröm om att få bygga en mjukvara från grunden kommer troligtvis inte att bli verklighet. Det finns gammal kod nästan överallt. Du kommer att få ägna resten av livet åt att jobba med skräpkod och du kommer inte att få tillräckligt med tid för att skriva om den. Du blir tvungen att lära dig att refaktorera kod.

7. UML Distilled: A Brief Guide to the Standard Object Modeling Language, Third Edition

Omkring 70 procent av UML var skräp vars syfte var att sälja alltför dyra och klumpiga verktyg. Lär dig inte UML för att kunna irritera folk med värdelösa klassdiagram. Men lär dig grunderna så att du kan läsa sekvensdiagram och kan lära dig att tänka på rätt sätt.