De flesta håller nog med om att det skulle vara bra för it-branschen om de som jobbar där blev en mer diversifierad grupp. Som det ser ut i dag är till exempel kvinnor underrepresenterade, jämfört med befolkningen i stort.

Det här är inte bara ett problem eftersom det är svårt att rekrytera. Man kan utgå ifrån att arbetsklimatet blir både trevligare och mer kreativt om fler typer av människor deltar.

Läs också: Låt oss driva på jämställdheten – lite längre, lite snabbare

Vad ska man göra åt det här? Ett intressant initiativ kommer från den populära utvecklarsajten Stack Overflow. Jay Hanlon som är kulturansvarig skriver i ett blogginlägg att det främsta problemet inte är ”dumma användare”, utan personalen på Stack Overflow.

Problemet är inte att personalen på Stack Overflow är elaka och exkluderande, utan att det paradoxalt nog är svårt att inse de problem man själv har med att vara exkluderande om man har goda avsikter.

Jay Hanlon påpekar vidare att man på Stack Overflow har ansträngt sig att utbilda användare om hur de kan bli mer välkomnande mot olika grupper. Men man har glömt bort att utbilda nya användare på Stack Overflow.

Läs också: Så reagerar branschen på metoo – tolv tunga it-bolag svarar

Han skriver vidare att Stack Overflow har varit otydligt om sajtens inriktning. Ibland har den framställts som en sajt för experter, ibland som en sajt för alla som kodar. Initiativ för att göra det enklare för användare att sprida information om sina kunskaper kanske kan ses som tecken på expertinriktningen?

Stack Overflow har intresse av att öka antalet användare. Ett sätt är naturligtvis att nå flera olika grupper av människor. Att rannsaka sig själva känns som en bra start.