En av faktorerna bakom Apples framgångar är företagets handelsplats för appar, App Store. Även Googles variant Google Play har varit framgångsrik. Microsoft har inte lyckats lika bra.

Men det ska bli ändring på det. I ett blogginlägg berättar Microsoft att utvecklare ska få behålla upp till 95 procent av intäkterna för appar som säljs för Windows 10 och 8, Windows Mixed Reality, Windows Phone och Surface Hub. Det gäller inte för Xbox-appar och spel.

Läs också: Google vill lära dig programmera med ny gratis-app

Ändringen av villkoren ska börja gälla ”senare i år”. Standard blir att Microsoft tar fem procent, men under vissa villkor tar företaget tio procent till. Det innebär att utvecklaren får 85 procent i de fallen. De tio extra procenten tas ut i olika fall när Microsoft har förmedlat en försäljning.

Som villkoren ser ut i dag tar Microsoft 30 procent av försäljningspriset. Ett undantag från det är om försäljningen sker via en prenumeration. Då tar Microsoft 15 procent. För spel kommer 30 procent att gälla även i fortsättningen.

Microsofts villkor kan jämföras med att Google tar fem procent och Apple 30 procent.

Läs också: Microsoft tar rygg på Google – börjar köra AI-utbildningar på nätet

Frågan är hur stor roll Microsofts förbättrade villkor spelar i praktiken. Dels lär det finnas många utvecklare som inte byter plattform bara för att de får mer betalt. Dels lär många resonera att det är bättre att få 70 procent av en stor försäljning (från Apples App Store), än att få 95 procent från en jämförelsevis liten försäljning.

Lägg till det att Microsoft fokuserar allt mer på att appar utvecklade med företagets teknik ska köras på Android och IOS. ”Microsoftutvecklare” lär alltså i allt högre utsträckning sälja sina appar på Apples och Googles handelsplatser, vilket lär betyda ytterligare svårigheter för Microsofts egen handelsplats.