När Google kom i gång med företagets konferens i Mountain View i Kalifornien låg fokus på förbättringar av existerande produkter och tjänster. Och det handlade om en del rätt uppseendeväckande förbättringar, framför allt med hjälp av AI.

Under huvudtalet som inledde konferensen fick man veta att Googles digitala assistent Assistant numera finns i fler än 500 miljoner enheter över hela världen. Av allt att döma vill man att det ska bli ännu fler.

Mest imponerande var demonstrationen när Assistant ringer upp en frisersalong och en restaurang för att boka tid:

Sådana här lösningar är naturligtvis även tänkta att fungera för uppgifter som att boka läkarbesök.

Tack vare maskininlärning har Google fått till konversationer som beskrivs som ”kusligt mänskliga”, bland annat tack vare läten som ”ummm” och ”ahhh” mitt i meningar. Tekniken kallas Duplex. Sex nya röster ska ge ännu mer naturliga konversationer.

Google Assistant

Assistant klarade till och med av ett samtal med en person som talade med en utpräglad dialekt. På engelska förstås, man undrar när allt det här kommer att fungera på svenska.

Google jobbar för närvarande med att designa om Assistant för mobiltelefoner. Tanken är att ge användaren en överblicksbild över dagen. Ytterligare en satsning är att integrera Assistant med Maps i sommar.

Google Assistant

Demonstrationer som den här är så klart imponerande, men på lite längre sikt undrar man när funktionaliteten kommer att leta sig in i företagslösningar. När ersätts teknisk supportpersonal med digitala assistenter på bred front?

Och när kommer Assistant att skriva programkoden för ett företags nya applikationer och tjänster?

I övrigt var det mycket konsumentnyheter på IO, till exempel om nästa version av Android, med namntillägget P, och ar-funktioner i Maps.

Läs mer: Här är Google Assistant på svenska