När datorspelet Doom lanserades 1993 blev det en succé som kom att förändra spelbranschen för alltid. Idag 25 år senare är spelet fortfarande aktuellt då en grupp AI-forskare vid Polytechnic University of Milan inkorporerat spelet i deras forskning. Det skriver BBC.

Projektet kretsar kring två neuralnät som fått lära sig bygga banor till Doom genom att studera 10 000 befintliga banor som byggts av både spelutvecklare och vanliga spelare.

Läs också: Forskare lät en AI spela dataspelet Q*bert och den började genast fuska

I framtiden hoppas forskarna att systemet ska kunna avvändas inom spelindustrin för att utföra monotona sysslor så att utvecklarna kan koncentrera sig på annat.

”Våra resultat visar att Gans [generative adversarial network, tekniken som används i projektet] kan fånga den inre strukturen i Doom-banor och verkar lovande för genereringen av banor till första­persons­skjutar­spel. Så att mänskliga designers kan fokusera på funktioner på högre nivå”, säger forskaren Edoardo Giacomello, som varit med i projektet, till BBC.

Tråkigt nog för alla Doom-fans är tekniken fortfarande en prototyp och därför inte tillgänglig för allmänheten.