UX-design betyder olika saker för olika personer. Det kan vara allt från att pilla med detaljer i ett formulär, till att formulera affärsmål som så småningom ska omsättas i it-lösningar.

Men i de flesta fall torde UX-design i alla fall vara inriktad på att skapa bra användarupplevelser, oberoende av det övergripande målet. Det kanske handlar om att konkret öka försäljning, få kunder att intressera sig för nya delar av ett företags sortiment eller om att informera i största allmänhet.

Läs också: Ny gratiskurs ska göra Finland marknadsledande på AI – du kan också gå den

Men vad som än ska göras är det, som vanligt, lätt att glömma grunderna. Sajten Smashing Magazine tipsar om det här i en artikel. Grunden för att lyckas med tipsen torde vara att prata med folk.

De grundläggande frågorna man bör ställa sig med, innan fokus flyttas till detaljer, är:

  • Vilka användare ska man designa något för?
  • Vilka är de viktigaste uppgifterna de användarna ska utföra?

Det här låter så klart självklart, men det är nog lätt att glömma bort och i stället grotta ner sig i detaljer för de lösningar som ska skapas.


Här är eventet alla pratar om: Webbdagarna Göteborg 26-27 september »


Innan detaljpillandet startar är det klokt att fundera en stund till på att reda ut syftet för den lösning som ska byggas. Den kanske ska användas till något av de följande:

  • Göra en undersökning.
  • Sälja en viss produkt eller tjänst.
  • Leta efter information.
  • Spara tid.
  • Öka säkerhet.
  • Organisera arbete.
  • Hantera inköp.
  • Samla in idéer.
  • Kommunicera.
  • Och så vidare.

Tanken med att fundera på det här är naturligtvis att underlätta att ha de övergripande syftena med en lösning i bakhuvudet när arbetet med detaljer sätter i gång. Då blir det förhoppningsvis lättare att utforma detaljerna så att de bidrar till de övergripande målen.