Den här organisationen The Dutch Consumers Association ville att domstolen i holländska Haag skulle tvinga smartphone-giganten att tillhandahålla säkerhetsuppdateringar fyra år efter att en produkt lanserats och/eller två år efter att produkten sålts.

Läs mer: Mörka moln över smartphone-marknaden – men ljusglimtar finns

Det här rapporterar nyhetssajten The Register. Den här tvisten har uppmärksammats internationellt eftersom den hade kunnat få långtgående konsekvenser, då det inte är någon större mening för ett företag som Samsung att utveckla lösningar för bara en enda marknad.

Organisationens chef Bart Combée uppger att Samsungs argumentation varit att det är för svårt att ge support till alla de modeller som de har på marknaden under en fyrårsperiod. Här kontrade konsumentorganisationen med att fordonsindustrin inte ser det som en omöjlighet.

– En fordonstillverkare måste också försäkra sig om att alla modeller är säkra och tillförlitliga och att de håller sig så. Samsung har samma skyldighet. Med det här uttalandet så blir konsumenterna beroende av tillverkarens välvilja, säger han till The Register.

Läs mer: Därför är Android P ännu ett steg på Googles väg att erövra företagen

Men domstolen i Haag höll inte med om det här. I ett beslut i veckan säger de att konsumentorganisationens krav måste avvisas eftersom ”de relaterar till framtida handlingar av Samsung” och att sådana framtida handlingar ”fortfarande är okända”.

Konsumentorganisationen förlorade också i ett andra krav, om att Samsung inte förser konsumenter med tillräcklig information om sina säkerhetsuppgraderingar.