Nu börjar bockkedjeteknik bli så pass mycket vardagsmat i molnet att en ny akronym börjat användas: baas (blockchain as a service). I samma veva passar AWS på att försöka roffa åt sig marknadsandelar.

Amazon har hittills verkat lite i skymundan vad gäller lösningar för blockkedjan. Mer traditionella leverantörer som IBM, HP, Microsoft, Oracle och SAP har redan hunnit etablera sig i varierande utsträckning.

Det är kanske inte så konstigt att marknaden ser ut som den gör, med tanke på att de äldre leverantörerna sedan länge har varit involverade i verksamhetsnära lösningar hos sina kunder. AWS har mer haft en profil som en ren leverantör av infrastrukturlösningar.

Läs också: Så vill it-jättarna casha in på blockkedjan

Men det ska bli ändring på det nu, skriver Computerworld. I ett samarbete med Kaleido förväntas Amazon presentera en molntjänst för att hantera blockkedjor, baserad på standarden Enterprise Ethereum. Inget av de båda företagen har yttrat sig om när en skarp lansering ska ske.

Målsättningen är att förenkla hanteringen av blockkedjor:

– Om inte blockkedjan blir dramatiskt mycket enklare att använda kommer företag att få backa på sina investeringar och samhället kommer inte att kunna dra nytta av potentialen, säger Steve Cerveny, grundare av Kaleido.

AWS är inte helt oerfarna vad gäller blockkedjan, utan har bland annat presenterat mallar för utvecklare, både för Ethereum och den konkurrerande plattformen Hyperledger. Men den kommande satsningen tillsammans med Kaleido får ses som en nystart.

Läs ocksåDärför blir elektronikhandeln de stora förlorarna när Amazon kommer

Och många tecken pekar på att det är en stor marknad som väntar. Enligt Gartners undersökning ”2018 CIO Survey” har endast en procent av cio:erna implementerat blockkedjelösningar, och endast åtta procent planerar att göra det inom kort eller har kommit i gång med att experimentera.

För att Amazon ska lyckas vill det nog till att den kommande tjänsten blir enkel att använda. Annars kommer de mer etablerade leverantörerna att kunna dra nytta av befintliga kundrelationer, för att kunna engagera sig mer i kundernas lösningar.