Att små detaljer kan ha stor påverkan på ett slutresultat är en sanning inom många verksamheter. Inte minst inom webbdesign.

Problemet är att förstå vilka detaljer det är som påverkar. Det går förstås alltid att A/B-testa sig fram, vilket man bör göra för att verifiera designbeslut. Men det underlättar om man har en bra uppfattning redan från början.

Här är ett, kanske oväntat, exempel från verkligheten. Ett sätt för en sajt att få besökaren att läsa mer på sajten är ”infinite scroll” – att automatiskt visa en andra text, när besökaren kommit till slutet av den första.

Läs också: Elon Musks rymdcharter försenas på obestämd tid

Men hur den automatiska bläddringen utformas kan påverka hur många som läser vidare. Det fick en designer erfara som provade att lägga till lite information i form av länkar mellan den första och andra texten.

Det visade sig att antalet besökare som gick vidare till den andra texten minskade med sju procent. Det kan låta lite, men beroende på vilka mål som är viktiga för en sajt kan det vara förödande mycket.

Det här skedde trots att den tillförda ”mellaninformationen” upptog klart mindre än hälften av utrymmet i höjdled på en normal bildskärm. Det verkar som om det räcker för att många besökare ska missa att det finns en text till, alternativt att det ska räcka för att få dem att tappa uppmärksamhet.

Resonemanget kan tillämpas även om det handlar om annat än en andra text. Det kanske är andra länkar, som man vill att besökare ska klicka på, som får mindre uppmärksamhet.

Lärdomen är att alla element som visas på en sida är potentiellt viktiga. Och att man verkligen bör testa hur förändringar av siddesign faller ut. Dessutom bör man förstås inte glömma bort helheten.

Här är eventet alla pratar om: Webbdagarna Göteborg 26–27 september