Flera företag som använder Microsofts moln Azure i USA har sedan tisdagen haft stora problem med att komma åt Office 365 och Azure Active Directory för att kunna logga in på sina konton. Flera Azure-tjänster hade problem också globalt. Fortfarande på onsdagsförmiddagen, svensk tid, arbetade Microsoft med att få ordning på problemen.

I en tweet från Microsofts Azure Support förklarar man strulet med ”en allvarlig väderhändelse, däribland blixtnedslag”, som ska inträffat i närheten av datacentrat och orsakat en energiökning som i sin tur påverkade kylningssystemet.

En automatisk avstängningsfunktion trädde därefter i kraft.

Läs också: EU:s krav på Netflix: en tredjedel av innehållet måste produceras i Europa

Nyhetssajten Geekwire som uppmärksammade incidenten skriver att kylningssystemet är kritisk i ett modernt datacenter med tanke på den intensiva värme som produceras av tusentals servrar, och att de flesta molnleverantörer därför har automatiska avstängningsprocesser som slår till vid en kraftig temperaturökning. Då måste administratörerna starta om allting, vilket tar tid.

Microsoft uppdaterar Azure-statusen på sin webbplats.