Det är analysföretaget Net Applications som mäter användandet av de olika webbläsarna som leverantörerna har att erbjuda. Googles tioårsjubilerande produkt Chrome har det definitiva kommandot på den här marknaden. I augusti hade denna en marknadsandel på 65,2 procent, enligt undersökningen. Det innebär att den ökat med 5,9 procentenheter under de senaste tolv månaderna. Det är också all-time-high för Chrome.

Läs mer: Grattis Chrome 10 år! Men minns du hur allting började?

Den därpå följande kvartetten (Internet Explorer, Firefox, Edge och Safari) skrapar tillsammans bara ihop en marknadsandel 28,57 procent.

Net Applications statistik beräknas genom att företaget studerar vilka webbläsare besökare hos företagets kunder använder. Värt att notera är också att det handlar om surfande via stationära och bärbara datorer.

Om Chromes starka trend fortsätter kommer den här webbläsaren att ha en marknadsandel på hela 70 procent i juni nästa år. Amerikanska nyhetssajten Computerworld skriver att ingen webbläsare har varit så här dominant sedan Netscape Navigator och Microsofts IE ägde internetsurfandet i olika perioder på 90-talet.

Microsofts nuvarande alternativ Edge och IE tappar kontinuerligt och den kombinerade marknadsandelen var i augusti nere på 15,16 procent. I augusti förra året hade Microsofts webbläsare tillsammans 15,74 procent.

Även Firefox tappar i det längre perspektivet: I augusti hade denna en marknadsandel på 9,76 procent, vid den här tiden förra året låg den runt 13 procent.

Läs mer: Mozilla tar krafttag mot spårningsprogram i kommande Firefox

Apples Safari ligger på 3,7 procent. Intressant här är att det i augusti bara var 39 procent av alla Mac-användare som använde sig av Safari som huvudsaklig webbläsare. Det visar att många Mac-användare överger standardwebbläsaren för andra plattformar.